Madridban hódított a tokaji aszú

A kedd esti eseményen Spanyolország neves és elismert borszakértõi, termelõi, kereskedõi, valamint szakújságírói ismerhették meg a németországi Mosel, a spanyolországi Montilla és a magyar tokaji borvidék jellemzõit, termõterületeinek sajátosságait a madridi magyar nagykövetség szervezésében.

A szakemberek betekintést kaptak a térségek különbözõ természetes cukorfoknövelõ eljárásaiba is, mint a fagyasztás, a szárítás, illetve a botritiszes érlelés, majd megkóstolhattak egy-egy ily módon készült borkülönlegességet is.

A bemutatón az édes borok sorát a német Egon Müller Scharzhof pincészetébõl származó jégbor, a kizárólag árveréseken értékesített 1998-as Scharzhofberger Eiswein nyitotta, másodikként szerepelt a magyar Árvay Pincészet 2011-es Tokaji 6 puttonyos aszúja, zárásként pedig a spanyol Alvear pincészet következett a Pedro Ximenez Solera 1830 nevû borával.

A pincészetek a kóstolón az édes borok elõtt egy-egy száraz borral kezdték a bemutatkozást.

Josep Roca a bemutató kezdetén „egyedi hármasnak” nevezte az összeállítást, az MTI-nek nyilatkozva pedig elmondta, hogy „lenyûgözõnek” tartja a magyar borokat. A tokaji borokról szólva a mögöttük rejlõ több száz éves hagyományt, munkát, „õsi bölcsességet”, egyediséget emelte ki. Személyes kedvenceként az aszú mellett a hárslevelût említette.

A testvéreivel közösen mûködtetett három Michelin-csillagos étterem borszakértõje szerint a borászat fejlõdésének kulcsa Magyarországon is a kistermelõk elismerése és értékelése, valamint az édes borok mellett a külföldön kevésbé ismert magyar szárazborok gazdagságának bemutatása a világnak.

„Az Egon Müller egy ikon. (…) egy ilyen körben borokat bemutatni a mi kis családi pincénkkel fantasztikus élmény” – értékelte a kóstolót Árvay János borász, aki szerint egy ilyen eseményen a szakemberek nemcsak felfedezhetik a magyar borokat, hanem viszonyítási alapot is kapnak, jobban el tudják helyezni a palettán ebben az esetben a tokaji borokat.

„Nekünk az a feladatunk, hogy ha megismernek így egy estén keresztül egy bort, akkor kedvük legyen többet megismerni”. „Nem az a cél, hogy mi nagy mennyiségeket exportáljunk, hanem az, hogy ott legyünk bizonyos helyeken, (…) hogy egy tisztes étterem tartson Tokajit is” – fogalmazott Gyõri Enikõ madridi magyar nagykövet az MTI-nek.

Arról is beszélt, hogy ehhez fontos olyan hiteles személyek megnyerése, mint Josep Roca vagy a magyar borokat a kóstolón bemutató Rafael Alonso sommelier, aki évekig vezette a spanyol Vega Sicilia vállalatcsoport tulajdonában lévõ tokaji Oremus pincét.

A spanyol fõvárosban a jelenleg zajló 31. Salón de Gourmets nemzetközi csúcsgasztronómiai kiállításon Magyarország önálló standdal is jelen van, ahol a magyar borok mellett például helyben készült kürtöskalácsot, mézeskalácsot, kézmûves csokoládét, Unicumot, mangalicatermékeket kínálnak az érdeklõdõknek.

A nagyszabású négynapos eseményre a szervezõk 85 ezer embert várnak, akik összesen mintegy 35 ezer-féle terméket kóstolhatnak meg. A rendezvény díszvendége ebben az évben Kanada.

Forrás:
OrientPress Hírügynökség
http://orientpress.hu