Külföldi borok az áruházláncokban – õsztõl várható a változás
Nem hinném hogy magyarázatra szorul az, hogy a hipermarketek, mint értékesítési csatorna milyen szerepet töltenek be a kereskedelemben. A borimportõrökön keresztüli külföldi \”tapogatózásokat\” és az egyéni céges kezdeményezéseket sem hagyhatjuk figyelmen kívül a külföldi borok megjelenésével kapcsolatban persze, errõl is olvashatnak majd késõbb Oldalunkon!
A konkrétumokról
Megmozdult a piac. Számos jelentkezõ bukkant fel az áruházlánci borbeszerzõknél a csatlakozás ideje környékétõl, néhányan kóbor lovag módjára bizony hiányos ismeretekkel (pl. vámok megszûnése – korábban sem volt, kvóta állt rendelkezésre, amely messze nem volt kihasználva). Ami viszont megdöbbentõ beszerzõi vélemény: a magyar termelõk nem érzik a konkurencia veszélyét, sõt, van hely, ahol az infláció többszörösét szerették volna érvényesíteni a beszállítói áraikban. Hogy mekkora változás fog történni borkategóriákon belül a kínálatban most nem látható, de idõpontjának az õszt már megnevezték..
Akár az ördöggel is ha olcsó, és/vagy a minõség számít?
Az ár-minõség kapcsolatát miképpen próbálják és sikerül összhangba hozni, a polcokról kiderül. Fogyasztói szemmel bizonyos: gazdagabb külföldi kínálat várhat majd bennünket, alkalom nyílik majd a kipróbálásra és összehasonlításra. Saját tapasztalatból állítom a külföldi borokról: negatív és pozitív élménnyel egyaránt találkozhat az ember, borkategóriától (ártól) függetlenül… Sok borszakértõ a külföldi borok féléves lecsengését jósolja, a hipermarketek piaci sajátosságából adódóan és a magyar fogyasztói magatartást és vásárlói attitûdöt ismerve úgy gondolom, itt bizony más is lehet a helyzet..
\”A nemzeti öntudat\” miképpen kap szerepet?
A külföldi tulajdon igyekszik-e helyzetbe hozni saját hazája termelõit, kereskedõit? Értékesítésrõl van szó, a kereskedelmi és gazdasági szabályok, elvek és gyakorlatok (a gyakorlat szóval ne feltétlenül értsd úgy, hogy most szépen fogalmazok meg valamit.. :), inkább példa: akciós újságban való kötelezõ megjelenés és annak árai..) is mozgatórúgóvá válhatnak.
Õsztõl okosabbak leszünk..
Megjegyzés:
Akiket elértünk és köszönjük a pozitív fogadtatást: Cora, Lidl, Spar
Akit egyszerûen nem tudtunk elérni a nyilvános központi számon keresztül: Tesco
Akivel egy hónapja beszéltünk, de a választ most is (már nem) várjuk: Auchan
Szilvási Zsolt
Borászat.hu
Forrás: