Kínába magyar bort – de csakis nagyon vöröset!
Kínában kevés helyen termelnek szõlõt és készítenek bort, és udvarias megfogalmazás szerint nem egészen úgy, ahogy azt a világ más bortermelõ övezeteiben szokás. De a kínai borfogyasztás egyre emelkedik, különösen a külföldi borok fogyasztása, még akkor is, ha a kínaiak általában nem tesznek különbséget a bor és másfajta alkoholos italok között, nincs is külön szavuk a borra: az a lényeg, hogy „hasson”, vagyis hogy a borivás vége valami kellemes „állapotváltozás” legyen. Az íz, a zamat, a bor szépsége egyelõre még nem annyira fontos.
Varga Péter, a Peter”s Wine Co. Ltd tulajdonosa szerint bármiféle üzlet megkezdése elõtt az ottani kulturális sajátosságokat kell megismerni, például meghatározóak lehetnek a legelsõ mozdulatok: egy névjegykártyát két kézzel adunk át és két kézzel veszünk el, mert így fejezzük ki tiszteletünket és százszázalékos odafigyelésünket kínai partnerünk iránt. A cég a fejlett tengerparti sávon alapított irodát, az átütõ sikerhez ugyanis állandó jelenlét szükséges.
Alaposan végig kell gondolni, miféle borral érdemes próbálkozni. A fehér bor kevéssé érdekli a kínaiakat, a vörös igen, mert a vörös a sikernek a színe, és minél sötétebb a bor, annál inkább kedvelik – a rosékról azt hiszik, hogy hibás, mert halvány a színe. Kialakult izlésvilág még nemigen létezik, van, amikor csak sznobizmusból isszák – ami persze annak jele, hogy elõbb-utóbb valóban divat lesz a borfogyasztás. Az osztályozás is egyszerû: van kínai és köülföldi, és a külföldiek között van francia – és más. A magyar borok felzárkózásához az kellene, ami a nyugati borexport segítéséhez is: komolyabb ország-marketing.
A bor kínai exportja még eléggé költséges, hajón kell szállítani a palackokat, klimatizált konténerben. De hamarosan megnyílik a cég hong-kongi lerakata is, amely már komoly készlettel látja el az ottani szállókat, vendéglõket. Egyelõre inkább vitte a pénzt a vállalkozás, 2010 végére szeretne a cég nullszaldót elérni és a késõbbiekben profitot termelni.
A magyar borászok körében elég vegyes a fogadtatás, amikor a cég kínai exportba szeretné bevonni a termelõket, volt borász, aki nagyon komolyan vette az ügyet, és Kínában is felmérte a tevékenységet, az igényeket. Kína a nyugaton a magyar termék elfogadtatásával kínlódó borexportõröknek egyfajta menedék lehetne, ennek ellenére elég sokan fogadják elutasítással ezt az export-lehetõséget.
Forrás:
Gazdasági Rádió
http://www.gazdasagiradio.hu