Kaotikus évet zárt az orosz borpiac 2006-ban
Idén nem választották meg az „Év emberét”, nem emeltek ki egyetlen vállalatot sem, mivel az orosz sajtó szerint az ez az év az orosz borpiac hanyatlásának éve volt, így inkább az „anti-hõsöket” nevezték meg.
Gennadi Onischenko, a népegészségügyi szolgálat igazgatója nyerte el ezt a címet, azzal, hogy márciusban betiltotta a grúz és moldáv borok Oroszországba való importját, arra hivatkozva, hogy azok az egészségre ártalmas összetevõket tartalmaznak. Késõbb a francia borokról állította, hogy szintén tartalmaznak mérgezõ anyagokat. A borszakértõk visszautasították a vádakat, de Onischenko nem ismerte el, hogy tévedett volna.
(A moldávokra vonatkozó korlátozást azóta Vladimir Putyin feloldotta, azzal a kitétellel, hogy a moldáv Élelmiszeripari Hivatalnak biztosítania kell azt, hogy a moldáv borászati termékek megfeleljenek a nemzetközi elõírásoknak. A probléma csak az, hogy az orosz fél mindeddig nem küldött hivatalos tájékoztatást a moldáv testületnek az új export feltételekrõl.)
Az újságírók az EGAIS elektronikus rendszert tüntették ki az „Év Problémája” címmel. Júliustól ugyanis minden alkohol importõrnek és kereskedõnek az EGAIS nevû központi adatbázis-rendszerben regisztrálva kell folytatnia tevékenységét, amelyen keresztül minden eladott palack azonosítható. A szakértõk szerint a rendszer használhatatlan, a központi szerverhez sokszor lehetetlen csatlakozni és sok vállalatnál nem áll rendelkezésre megfelelõ technikai felszerelés ahhoz, hogy használni tudják az adatbázist. A rendszerhibák több százezer eurós veszteséget okoztak a piac szereplõinek. Az újságírók szintén az év csalódásai között említik, hogy az ágazat nagyvállalatai képtelenek voltak egységesen fellépni a hatóságok önkényes döntései ellen.
Ugyancsak aggodalomra ad okot a tény, hogy egyre több fiatal szakértõ hagy fel a borászati tevékenységgel és az is, hogy a borpiac imázsának romlása elbizonytalanítja az orosz fogyasztókat.
Eközben az újságírók optimistán tekintenek a jövõbe és pozitívan ítélik meg a hosszú távú tendenciákat, amelyek közül a moszkvai és szentpétervári borbárok népszerûségének növekedését és a külföldi vállalatok bor-promóciós tevékenységét emelik ki (Véleményük szerint 2006-ban a Moszkvába érkezõ spanyol kereskedelmi misszió hajtotta végre a legjobb kampányt.)
Az orosz fõváros nagy befektetésekre szánta el magát a borágazattal kapcsolatban. Az „Év üzlete” címet az SPI orosz befektetõi csoport „Tenute di Toscana”-ban való részesedés szerzési ügylete nyerte.
Az új trendeket illetõen az összeállítás megjegyzi, hogy a biodinamikus borok egyre divatosabbak Moszkvában.
Forrás:
Bormarketing.hu
http://www.bormarketing.hu