Irány az európai borpiac!
Szanyi Tibor, a Kiskunsági Mezõgazdasági Szövetség székházában tartott alföldi borankéton közölte: a kormányzat jövõre létrehozza a magyar borok külföldi marketingjét szervezõ Nemzeti Borirodát. Az államtitkár hozzátette: azt is tervezik, hogy a külföldi áruházláncokban bemutatott borok után fizetendõ polcdíj felét a magyar termelõktõl a kormány átvállalja. Szanyi Tibor úgy vélte: a magyar mezõgazdaság egészét tekintve az európai uniós csatlakozás legnagyobb potenciális nyertese a szõlõ- és borágazat. Leszögezte: ez a lehetõség csak akkor válik valósággá, ha a szõlõ- és bortermelõk öszszefognak, kialakítják közös fejlesztési stratégiájukat, egységes marketingjüket, s nem utolsósorban a koncentrált értékesítést végzõ szervezeteiket, amelyek létrehozását a kormány szintén támogatja.
Rámutatott: jelenleg 60-70 ezer hektár termõ szõlõültetvény van Magyarországon, s a csatlakozási tárgyalások szerint 100 ezer hektárral lépünk be az európai közösségbe. Szanyi Tibor hangsúlyozta: az Európai Unió nem teszi lehetõvé az árjellegû támogatásokat, de fejlesztésre, például az elöregedett ültetvények újratelepítésére jelentõs mértékû uniós források vannak, a marketing akciókra pedig 20 százalékos kormányzati támogatás mellett 50 százalékos uniós támogatás nyerhetõ el. Az államtitkár kiemelte: e két utóbbi célra pályázható uniós támogatások nincsenek benne abban a támogatási keretben, amelyet a lezárult csatlakozási tárgyalások tartalmaznak.
Forrás:
Petõfi Népe
http://www.petofinepe.hu