Határ-menti borvidékek közös marketing programja
A borvidékek határ-menti együttmûködésének elsõ lépéseként 2004-ben a Phare CBC Kisprojekt Alap támogatásával felmérést végeztünk az együttmûködési hajlandóságról a lehetséges együttmûködési területekrõl, és az Osztrák Borakadémia (Rust) partnerségével elkészítettük a \”a határmenti borvidékek együttmûködési alapjairól\” szóló stratégiai tervet.
Ez tartalmazza a gazdák és érintetett non profit szervezetek körében végzett primer kutatás (88 válaszadó 48 osztrák és 40 magyar) eredményeit, amelybõl kiderült, hogy mind osztrák mind a magyar oldalon a borágazatban igény van az együttmûködésre, közös projektek tervezésére, megvalósításra. A válaszadók a marketingkommunikáció, a termékpolitika, oktatás, képzés, és a turizmus területeket jelölték meg a lehetséges együttmûködési alapokként.
Az igényeknek megfelelõen a Phare CBC Kisprojekt Alap újabb támogatásával 2004 õszén közös magyar-osztrák programot indítottunk, amelynek egyik célja a borturizmus fellendítése volt. Ennek keretében a Mittelburgenlandi \”Kékfrankos Ország – Baufränkischland\” és Sopron, a \”Kékfrankos, fõvárosa\” közös marketingkommunikációs programot valósított meg, elkészült egy borút minõsítési rendszer, valamint borút kiadvány és instalációk.
A Soproni borvidék és a Mittelburgenlandi borvidék (Bläufrankischland) szinte azonos termékszerkezetének köszönhetõen kiválóan erõsíti egymást. A két borvidék hasonló nagyságrendû területtel rendelkezik, amihez a szintén azonos természeti adottságok, és fajtaszerkezet (legjelentõsebb fajta a Kékfrankos) is tartozik. Mindkét borvidék jelentõs szerepet szán a borturizmus területének.
Stratégai célunk, hogy a természeti adottságainál fogva összefonódó két vidék a történelmi hagyományokhoz méltán ismét egy \”gazdasági egységet\” alkosson a felépülõ partneri kapcsolatok által. A világ borpiacán és a turizmus területén a Fertõ parti borvidékek egy zárt egységet alkotva véleményünk szerint jól értékesíthetõ \”termék\”.
A program eredményei:
1. Borút minõsítési rendszer kidolgozása a Soproni borvidéken – 1 darab tanulmány
2. Mobil és fix installáció – 2 darab mobil és 8 darab fix instaláció (szállodákban, éttermekben kerültek kihelyezésre)
3. Megjelenés, hirdetések a következõ médiában: Borbarát Magazin, Gusto Magazin, Bor és Piac Magazin, Programajánló – összesen 24 megjelenés az év folyamán
4. Közös kiadvány borturizmus témakörben – 40.000 példányban
5. Study tour a borvidékeken – 20 újságíró, 51 pincelátogatás, 17 nap
2003 óta megvalósított közös osztrák-magyar programjaink:
Tanulmány a határmenti borvidékek együttmûködési alapjairól – H U010803-16
A projekt célja: regionális tervezés, fejlesztés, közös kutatási program, regionális fejlesztési stratégia, tanulmány elkészítése. A borvidékek hatékony, közös fellépése a világpiaci versenyben, kapcsolódási pontok, együttmûködési területek feltárása termelõi attitûdvizsgálat. Környezetelemzés (a borvidékek külsõ és belsõ környezetének vizsgálata), közös stratégiai célok kijelölése, primer piackutatás az érintett gazdák és szervezetek körében.
A projekt eredményeként kommunikáció kezdõdött a borvidékek között, kapcsolatépítés a határmenti területek között, megvalósult a borágazatot érintõ non-profit szervezet együttgondolkodása, tapasztalatcsere.
Interreg III A Österreich-Ungarn projekt – \”Weinschulungszentrum\” kialakítása Ruston.
Bormarketing Mûhely és a Weinakademie Österreich együttmûködést határoztak a borászat és gasztronómia, valamint kapcsolódó turizmus szolgáltatások képzésének területén a Nyugat Pannon EuRégióban. A rusti Weinseminarzentrum ehhez egy oktatási és továbbképzõ központ kíván lenni, ahol a képzések magyar nyelven is folynak.
A projekt keretén belül a ruszti Borakadémia beruházást valósított meg, és 2005. április 29-én ünnepélyes avató keretében adta át kialakított oktatóközpontját. A régiós gondolkodás jegyében a soproni borvidéket Molnár Tibor a hegyközségi tanács elnöke képviselte, és a megnyitón az osztrák borakédimikus borászok mellett bemutatkozott négy kiváló soproni borászat is: a Jandl Pincészet, a Taschner Borház, Vincellér MPS Kkt., és a Weninger Borászat.
Osztrák-magyar \”Weintutorium\”
Az Osztrák Borakadémia (Rust) éves programjai között hirdeti meg a kétnapos programot. A résztvevõk egy napot Ruston, egy napot Sopronban töltenek. Sopronban elõször elõadást hallgatnak Magyarország borászatáról, majd bemutatásra kerül a Soproni borvidék. A soproni program pincelátogatással zárul.
Az 2004. októberben Ruston megrendezésre kerülõ Boroktatók Konferenciáján belül \”Soproni nap\” szervezése
A program keretén belül autóbuszos kirándulással egybekötött pincelátogatás történt a Soproni borvidéken, majd a Liszt Ferenc Kulturális és Konferencia Központban bemutatkozotak a borvidék borászatai.
Nemzetközi Páneurópa Vörösborverseny szervezése
A minden páros évben lezajló kerülõ borverseny 2006-ban hetedik akalommal kerül majd megrendezésre.
A borversenyen magyar, osztrák, német, szlovák, horvát borok szerepelnek. 2004-ben 181 mintát neveztek a termelõk. A bírálók magyar és osztrák szakemberek.
Az osztrák termelõk szervezésében a Verband Blaufränkisch Mittelburgenland vállal szerpet.
Jövõkép
A Bormarketing Mûhely Kht. és partnerei a 2004-ben lefektetett stratégiai tanulmányban megállapított prioritásokat (rövidtávon marketingkommunikáció és turizmus a kiemelt területek) szem elõtt tartva alakítja ki a további operatív együttmûködési irányokat, programokat. A Soproni Borvidék Hegyközségi Tanács eszerint kíván cselekedni, és hosszú távon a határ-menti borvidékek közeledését támogatja döntéseiben.
Az eddig megvalósított magyar-osztrák projektek, programok által lehetõvé vált a közösségfejlesztés, az érintett szervezetek közötti együttmûködés és kommunikáció. Az együttgondolkodásra, egymás megismerésére nyílt lehetõségünk, amely a további közös programok tervezését szolgálta.
Az együttmûködés alapjai tehát a Phare és osztrák oldalról Interreg (új Boroktató Centrum felépítése Ruston) programnak köszönhetõen teremtõdtek meg, a megszilárdulásához azonban további magyar-osztrák programok megvalósítása szükséges. A közeljövõben olyan közösen feltárt valós fogyasztói igényeken alapuló (primer piackutatáson) operatív programokat, szolgáltatásokat kívánunk fejleszteni és népszerûsíteni, amelyek a kialakulóban lévõ \”borrégió\” versenyképességének és a gazdasági potenciáljának növelését célozzák.
Mindezek következményeként a Bormarketing Mûhely Kht. és az Osztrák Borakadémia Interreg III A program keretém páyázatot nyújtott be Magyarországon.
A benyújtott pályázatban tervezett projekt elemei:
1. Közös piackutatási program és közös turisztikai szolgáltatások, termékek fejlesztése fogyasztói piackutatás alapján. Közös információs rendszer kidolgozása. Operatív tervezés. Szakmai ismeretek és know-how terjesztése a régióban.
2. Közös határ-menti marketing kommunikációs tevékenység folytatása a térség imázsának és ismertségének növelése. (PR tevékenység, hirdetések, multimédiás CD Rom)
Sopron, 2005. július 28.
Rigler Zsolt
Bormarketing Mûhely Kht.
ügyvezetõ