Skip to content
Boraszat.hu

Boraszat.hu

Borászati hírek 2002 óta (5000+cikk)

  • Sajtókapcsolat / Press
Email EmailPhone PhoneFacebook FacebookInstagram Instagram
Boraszat.hu
Boraszat.hu
Borászati hírek 2002 óta (5000+cikk)
Hírek

Gráf József: Ezzel a stratégiával nyerhetünk!

Milyen jövõje lehet a magyar bortermelésnek? – tette fel a kérdést Gráf József a pénteki Etyek Borkonferencián. Az egyik irány a nagyon olcsó borok kategóriája – mondta. Itt minden borászat arra törekszik, hogy az elõállítás költségeit a lehetõ legalacsonyabbra csökkentse, ezzel párhuzamosan pedig nagyon nagy mennyiségû bort állítson elõ.

Ahol vesztésre vagyunk ítélve

Ebben a kategóriában nem lehetnek versenyképesek a magyar termelõk Gráf József szerint. Az eredményes tömegtermeléshez az alábbi tényezõk szükségesek: ehhez megfelelõ éghajlati, természeti adottságok, magas hektáronkénti tõkeszám a szõlõültetvényeken, a szõlõtermelés minél szélesebb körû gépesítése (például zöld-munkák, szüret). Ebben a szegmensben gyakori jelenség a terméskorlátozás szinte teljes elhagyása.

A magyar bortermelés nem tud ilyen alacsony önköltségi szintet megvalósítani. Ebben a szegmensben tehát eleve vesztésre vagyunk ítélve – jelentette ki az agrárminiszter.

A magyar borvidékek kedvezõ adottságai

A másik út az egyedi jellemzõkkel, az egyéni karakterrel rendelkezõ borok világa. Itt kisebbek a mennyiségek és magasabbak a fogyasztói árak, mint a tömegborok esetében, és Gráf József szerint ebben a szegmensben érdemes megversenyeztetni a magyar borokat. A hazai borvidékek természeti adottságai inkább kedveznek az egyedi boroknak, és ezek elõállítását segíti a kitûnõ magyar szakembergárda is.

Az új Európai Uniós borszabályozás most jó helyzetet teremt az egyedi karakterrel rendelkezõ magyar borok számára. A földrajzi áruvédelem, az eredetmegjelölés most nagyobb szerepet kapott az EU-ban, és ez új lehetõséget teremt a magyar borvidékek számára – vélekedett az agrárminiszter. Élnünk kell ezzel a lehetõséggel – jelentette ki.

Gráf József leszögezte: különösen a nemzetközi piacokon nem minden esetben az egyes borászok, vagy pincészetek neve számít, hanem az adott bor földrajzi megkülönböztetése. Az egyes borvidékek nevét erõteljesen be kell vezetni a piacon, hogy megismertessük ebben a termékkategóriában a magyar bort.

A versenyképes magyarországi bortermelés lehetõsége

Az egyes borvidékekre különbözõ szempontok alapján hívhatjuk fel a figyelmet. Ilyen lehet az ott termõ borok egyedi karaktere, a borvidék történelmi hagyományai, és természetesen az adott régióban tevékenykedõ ismert borászok személyisége.

Ahhoz, hogy versenyképes magyar bortermelés legyen, a teljes borvidékeket meg kell ismertetnünk, „el kell adnunk” – jelentette ki a mezõgazdasági tárca irányítója.

Gráf József arról is beszélt, hogy az általa vázolt két értékesítési stratégiának természetesen nem kell élesen elkülönülnie egymástól. A miniszter úgy vélekedett, bizonyos esetben az a megfelelõ út, ha egy pincészet a termékpiramisát úgy építi fel, hogy abban vannak egyedi borok, de megtalálható az olcsóbb kategória is.

Középpontban a földrajzi árujelzés

De a középpontban mindig a földrajzi árujelzéssel kiemelt boroknak kéne állni, ebbe az irányba kell törekedni – hangsúlyozta Gráf József. Elmondta: ezzel a koncepcióval nem mindenki ért egyet Magyarországon, de azt is hozzátette, a minisztérium álláspontját számos szakemberrel egyeztetve, azok támogatásával alakították ki.

Ha a fenti irányban indulunk el akkor az elkövetkezõ 8-10 évben igen jelentõs szerkezeti átalakításokat kell végrehajtani a magyar borászatban – fejezte be elõadását a konferencián Gráf József.

Forrás:
inforadio.hu
http://www.inforadio.hu

Bejegyzés navigáció

Previous Previous
Borok és Borászok Szekszárdról
NextContinue
A királyleányka lett idén a pannonhalmi borvidék legjobb bora

©2002-2025. Boraszat.hu

Facebook Email Phone
Scroll to top
  • Sajtókapcsolat / Press