Forrásban
Szünetelteti tevékenységét a Közösségi Bormarketing Kft. – jelentette be október közepén a társaság. Az késztette erre közleménye szerint a borászok befizetéseibõl finanszírozott közösségi bormarketingprogramokat koordináló társaságot, hogy a pénzt kezelõ és a pályázatokat kiíró minisztériumi intézmény, az Agrármarketing Centrum (AMC) a teljesített szerzõdésük ellenértékének 30 százalékát nem fizette ki. Ráadásul az AMC nem írta ki a pályázatot a második féléves programok koordinálószervezetének kiválasztására, holott a Közösségi Bormarketing Kft. elkészítette a marketingakciók tervezetét, azt az erre kijelölt bizottság elfogadta, Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter pedig aláírva továbbította az AMC-nek.
Hiába tartozik azonban az AMC a vidékfejlesztési tárca fennhatósága alá, a pályázati kiírás nem jelent meg. Ezzel a közösségi bormarketing jelenlegi helyzete kísértetiesen hasonlít a tavaly év végire. Akkor a jelentõs borászszakmai szervezetek által megalakított, a programokat addig koordináló Magyar Bormarketing Kft. tulajdonosai az államtól várt mûködési támogatás elmaradása miatt a cég felszámolása mellett döntöttek – majd nem tudtak megegyezni, hogy ki folytassa a felszámolt társaság tevékenységét. A megüresedett helyet végül – az agrártárca akkori vezetése támogatásával – a Magyar Szõlõ- és Bortermelõk Szövetsége (MSZBSZ) által elõretolt IDMC Kft. foglalta el, amely mögött pedig a szakmai feladatokat koordinálva az MSZBSZ frissiben gründolt cége, a Közösségi Bormarketing Kft. állt. „Se ötlettel, se kifogással nem jött senki a szaktárca, illetve a borászszakma részérõl a kft tevékenyégével kapcsolatban” – jelezte a HVG-nek Tornai Tamás, az MSZBSZ elnöke, hogy háttérbe szorításuknak szakmai oka nem lehet. Szerinte az idei második féléves bormarketingkeretre már keresztet vethetnek a borászok, de veszélybe kerültek a jövõ évi programok is. Elfogadott program hiányában ugyanis a külföldi bemutatókra közösségi kiállítóként már aligha tudnak eljutni a magyar bortermelõk. Pedig a marketingkassza nem jelentéktelen: az évi körülbelül 1,3 milliárd forintnyi forgalomba hozatali járulék 60 százalékát kell bormarketingre fordítani. Jelenleg egymilliárd forint van lekötetlenül az AMC-nél.
A Közösségi Bormarketing Kft. tevékenysége szüneteltetésével gyakorlatilag azt tette, amire egyébként is rákényszerült volna. A borászszervezetek számára is váratlanul elkészült ugyanis egy rendeletmódosítási tervezet, amely a bor forgalomba hozatali járulékának felhasználását szabályozza. Ebben a tárca gyakorlatilag visszaállamosítja a borászok befizetése feletti rendelkezési jogot. Az eddigi 7 fõs bormarketing-bizottságot – amely a marketingprogramok szakmai elbírálásáért felelõs, és amelybe a szakmai szervezetek 6, a szakminiszter pedig 1 személyt delegált – 11 tagúra duzzasztja úgy, hogy az új testületbe már 10 fõt jelöl a miniszter, a fennmaradó helyre pedig titkárként az AMC igazgatója kerül. Így most ismét az állami marketingszervezet ragadhatja kezébe a szakmai irányítást is. Az eddigi felállásban az AMC viselte a pénzügyi és a jogi felelõsséget, miközben kész döntésekhez kellett a nevét adnia – írta le a korábbi rendszer hátrányait Simon Péter, az AMC igazgatója. Szerinte a borászszervezetek közötti ellentétek is akadályozzák a marketinget, így a korábbi programok egy része nem hozott látható eredményeket. Ezért van szükség új rendszerre, amelyben az AMC veszi át a szakmai programok koordinálását.
Márpedig ez az, amit a borászok korábban sem fogadtak el. Nem tartották ugyanis alkalmasnak az AMC-t a szakmai marketingprogramok szervezésére, és az évtized közepén éppen azzal az indokkal érték el, hogy a literenként 8 forintos jövedéki adót váltsa fel a hasonló mértékû – azóta a bor minõségi kategóriájától függõen 5, illetve 10 forintra módosult – járulék, hogy annak egy részét maguk használhassák fel marketingprogramokra. Mivel azonban az Európai Unió a magyar csatlakozáskor az AMC-t ismerte el ágazati marketingszervezetként, a pénznek keresztül kellett folyni rajta.
Az AMC alkalmatlanságáról szóló borászvélekedés azóta sem változott. Többen kifejezetten aggasztónak tartották például, hogy az AMC lemondott a bormarketinget koordináló szervezetnek mûködési költségként juttatott 5 százalékról. Ez azt jelenti – vélik –, hogy az állami marketingszervezetben továbbra sem egy erre specializálódott, legalább 4-5 fõs stáb végzi majd a bormarketinggel kapcsolatos munkát.
A bormarketing esetleges új irányairól vagy bármiféle szervezeti változásról semmilyen egyeztetés nem történt – állították a HVG-nek a most háttérbe szorított szakmai szervezetek. Õk csupán azt tapasztalták, hogy az elmúlt hónapokban egyenesen ellehetetlenült a kommunikáció az AMC-vel.
Forrás:
HVG.hu
http://hvg.hu