Folyamatban van a térségi TDM szervezése
Térségi TDM
A térségi TDM szervezet csak akkor kaphat regisztrációs számot, s akkor vehet részt a pályázaton, ha a szervezeten belül a TDM szervezetek túlsúlya dominál. Ez legalább 50%+1 szavazatot jelent. Mivel egy egyesület létrehozásához legalább 10 tag kell, viszont összesen 5 helyi TDM szervezet van a térségben, ezért kizárólag a nonprofit kft. forma mûködik a térségi TDM létrehozásánál a Tokaj-Zemplén térségi TDM esetében.
A térségi TDM nem akar kirekeszteni senkit a közvetlen döntéshozatalból, éppen ezért felajánljuk minden térségi szereplõnek – így a borászati szervezeteknek és a borászati szervezetek közösségeinek is -, hogy amennyiben vállalják ugyanazokat a pénzügyi és szakmai feltételeket, amit a helyi TDM szervezetek vállalnak a térségi TDM-ben, akkor – legfeljebb 4 taggal – képviseltethetik magukat. Egyébként nem kaphatunk regisztrációs számot, s nem indulhatunk a térségi TDM pályázati forrásokért.
Alapvetõ feltételek a térségi TDM regisztráció és a térségi TDM pályázat során:
– éves szinten 20 millió forintos munkaszervezeti költségvetés a 2 év megvalósítási és 5 év monitoring idõszak alatt – ez a pályázatból nem finanszírozhatóígy min. 7 éves együttmûködési megállapodást kell kötnie a tagoknak;
– 100 millió forintos pályázat esetén 17 millió forintos önrész.
Ezek arányosított részét kell minden tagnak felvállalnia. A borászati szervezetek bekapcsolódása ebbe a projektbe azért is lenne kiemelkedõ, mivel az elmúlt év folyamán a bortámogatásokkal együtt is mindösszesen 900.000 Ft-ot tettek bele a turisztikai marketingtevékenység finanszírozásába, az 5 jelenlegi helyi TDM szervezeten keresztül, így közös finanszírozással sokkal több mindent meg lehetne valósítani.
A hatékony munkavégzés érdekében célszerû, ha a borászati szervezetek a marketinghez és idegenforgalomhoz is értõ munkatársakat küldenek a megbeszélésekre. Illés Tamás részérõl elhangzott, hogy miután a bormarketing keretben jelenleg nincs forrás, célszerû a turisztikai marketing és bormarketing feladatokat összehangolni, s olyan marketingtervet kidolgozni, amely lehetõvé teszi a két terület közös piacra vitelét. A résztvevõk ebben egyetértettek.
Nagy Júlia 2008-2009-ben Molnár Péterrel (Tokaj Reneszánsz), illetve Illés Tamással (Tokaj Vinum Hungaricum Egyesület) is több tárgyalást folytatott és aktív lobbitevékenységet végzett annak érdekében, hogy a térségi TDM-ben két márka kerüljön kommunikálásra, egyfelõl a Tokaji Borvidék, másfelõl a Zemplén (más helyi TDM-ek a térségben akkor egyetlen „Zemplén” márkát szerettek volna kommunikálni). Ez akkor a turisztikai szakmai berkekben süket fülekre talált. Mostanra az idõ igazolta, amit akkor egyedül a tokaji TDM képviselt. Most jutottunk el addig térségi szinten, hogy lehetõség van egyáltalán turisztikai márkáról beszélni, hogy vannak eladható termékek, programok, s van egy egységes turisztikai menedzsment-akarat.
A térségi TDM létrehozásának folyamata
– Jelenleg a helyi TDM szervezetek állami regisztrációja folyik. A térségben lévõ 5 helyi TDM-bõl három (a Tokaj-Hegyalja, Taktaköz, Hernád-völgye, a Sátoraljaújhely-Hegyköz és az Aba) automatikus regisztrációt nyer, a sárospataki és füzéri TDM-re resztrációs eljárás vár.
– A kft. létrehozásához minden tagnak legalább 100 ezer forintos törzstõkét kell betennie.
– A kft. tulajdonosai a tagságaikkal egyeztetve elkészítik azt az elvárás-listát, ami alapján elkezdõdhet a marketing, K+F, piackutatás terén a közös munka.
– A térségi TDM tulajdonosai kiírják a térségi TDM menedzseri pályázatot, valamint elkészítik a térségi TDM pályázatot. Tervezhetõ benyújtás: 2011 október vége-november.
– Szerzõdéskötés tervezhetõen kb. 2012. február-március, tehát a 20 milliós kötelezettség és az önrész innentõl kezdve jelentkezik.
Operatív feladatok a helyi TDM-ek elõtt
A helyi TDM szervezetek közösen keresik meg a térségi szereplõket (Nemzeti Park, Északerdõ, stb.). A megbeszélések során egyfelõl a felmerülõ igényeket is megfogalmazzák (pl. túraútvonalak, karbantartás, avízparti területek takarítása, stb.), másfelõl felajánlják minden érintett térségi szereplõnek a fenti lehetõséget.
A borászati szervezetek részérõl várjuk az együttmûködést, vagy a helyi TDM-ben a helyi TDM-munakszervezettel egyeztetve, vagy közvetlenül a fenti feltételek mellett.
Világörökségi Bormúzeum
A Világörökségi Bormúzeum terveit Nagy Júlia, illetve Müller István mutatta be. Elhangzott: az attrakciófejlesztési pályázatot Tokaj városa nyerte, a borászatok bevonása a tervezésbe egy gesztus, hiszen azt szeretnénk, ha a múzeum a borászatok vendégforgalmát is növelné. Az állandó kiállítások tematikus kínálat köré rendelõdnek (szõlõfajták, talajfajták, a bor és a borhoz kapcsolódó borászati kultúra pl. palackok, hordók, technológiák, stb., egyedi borvidéki értékekkultúra).
Az elõkészítés a többi európai világörökségi borvidékkel közösen történik.
A Világörökségi Bormúzeum megépítésérõl a tokaji önkormányzatnak kell döntenie, ezért errõl a kérdésrõl a késõbbiekben lehetnek konkrétabb egyeztetések.
A térségi TDM-mel kapcsolatosan várjuk a visszajelzéseket: 70/635 25 84
Forrás:
ÖS
http://onkormanyzat.mti.hu