ÉV BORMARKETINGJE 2008
A Magyar Borok Évkönyve akkori fõszerkesztõje, Kele István már 2005-ben megalapította hagyományteremtõ szándékkal az évkönyv jellegéhez igazodó „Év Bormarketingje” díjat, melyet ma már egy kimondottan erre a célra felkért bizottság dönt el. Azt keresik, hogy az adott évben ki az a magyar borpiaci szereplõ, akinek a legegységesebb a marketing tevékenysége. Tehát nem az dönt, hogy mennyire volt intenzív, hanem az, hogy az egyes marketing eszközök, technikák alkalmazása mennyire volt összehangolt, tudatos. Próbálják teljes körûen áttekinteni az eszközöket, kezdve a palack címkéjétõl, a weboldalon keresztül, az eladáshelyi reklámokig bezárólag.
A díj létrehozóinak a célja erre az évre a következõk voltak:
1. Aktívabbá tenni a borászokat
Elõzetesen felhívták a pincészetek figyelmét, hogy õk is benevezhetik magukat, ennek hatására többen is jelentkeztek, akik úgy érezték, hogy marketing munkájuk érdemes az elbírálásra.
2. Tudatosabbá, szabályozottabbá tenni a kiválasztást és a végsõ döntést
Ennek érdekében egységesen használandó, rögzített értékelési tematikát hoztak létre. A zsûritagok elõre megkapták azt a szempontrendszert, amely alapján végiggondolták, melyik az a 3 borászat, akit elõzetesen beszavaznak a listára. Ehhez jöttek az önkéntes jelentkezõk, és az így összeállt nagy listából került kiválasztásra a végsõ gyõztes.
A fenti célok megvalósultak, ebben nagy szerepe volt a lelkes és hozzáértõ zsûritagoknak:
A zsûritagok:
– Németh Ágnes – Decanter Magazin, fõszerkesztõ
– László Ágnes – újságíró, a Magyar Szõlõ- és Borkultúra Kht., sajtófõnök
– Erényi Ágnes – HVG Press, ügyvezetõ igazgató
– Tóth Gábor – Késõi Szüret rádiós bormagazin, producer
– Kele István – Magyar Borok Évkönyve, alapító
– Komlósi Amina – Magyar Borok Évkönyve, fõszerkesztõ
A rendezvényrõl bõvebben:
A 2008. december 8-án megrendezésre került ünnepélyes díjátadóra az Uránia Filmszínházban került sor, melyre meghívást kaptak az elõzõ évek díjazottjai is, illetve az a 6 borászat, akiknek nem sikerült idén elhódítani a címet, de marketing tevékenységük valamely eleme igazán kiemelkedõnek mondható: Árvay és Társa Pincészet, Sauska Pincészet, Demeter Pincészet, Weninger Pincészet, Heimann Zoltán és Csutorás Pincészet. A rendezvényen, mellyel egyben a 2009-es Magyar Borok Évkönyvének megjelenését is ünnepelték, a Vivat Bacchus énekegyüttes remek hangulatú elõadással lépett fel. A mûsort ünnepi ebéd követte, melyhez természetesen az idei évkönyvbõl válogatott borokat szervírozták fel.
Az elõzõ évek díjazottjai:
2005 St. Andrea Szõlõbirtok és Pincészet
2006 Vylyan Pincészet
2007 Pannonhalmi Apátsági Pincészet, Soproni Bormarketing Mûhely (közösségi bormarketing kategória)
A kiválasztásnál használt szempontrendszer:
1. Van-e kialakult, egyedi arculata a borásznak, ennek kidolgozottsága
2. Az egyes marketing elemek összehangoltsága, vizuális koordináltság
3. A különbözõ marketing anyagok mennyire támogatják egymást
4. A borok elnevezései mennyire vannak összhangban a borász imidzsével, alapvetõ üzenetével
5. Mennyire összehangoltak a címkék, itt nem uniformizálásról beszélünk
6. A termékszortiment mennyire fejezi ki a borász filozófiáját
7. Weboldal (ha van), mennyire felel meg a mai online marketing elvárásoknak
8. Mennyire tudatos és konzekvens a különbözõ eszközök megválasztása
9. Van-e valami egyedi aktivitás, speciális PR, gerillamarketing, mely hozzáadott értékkel bír