EU-s támogatás a bor- és gyógyturizmus fejlesztésére
Ebben a programban hazánkat egyedüli partnerként a gyöngyösi Károly Róbert Fõiskola Turizmus, Területfejlesztési és Idegennyelvi Intézete képviseli. Dr. Dávid Lóránt (PhD.) igazgató arról tájékoztatta a Turizmus Online-t, hogy konkrét elképzeléseket ismertetnek majd a bécsi találkozón résztvevõknek. Ezek elsõsorban a bor- és a gasztronómia értékeire épülnek a Dunához közel fekvõ hazai borvidékeken. Így a szekszárdi, a villányi, a balatoni és a kiskunsági borvidékeket ölelik fel, ahol a Duna-menti római örökséghez kapcsolják a jövõben az újabb turisztikai fejlesztéseket.
Összehangolt fejlesztések kellenek
Ezek mellett a Dunához közel fekvõ kisebb gyógyfürdõk korszerûsítésére is tesznek javaslatokat. A létesítmények ma még kevésbé ismertek a nemzetközi vendégsereg elõtt. Ám hosszabb távon jelentõsek lehetnek és a már mûködõ nagyobb, ismert gyógyfürdõk kínálatához kapcsolódhatnak. A felsoroltakon kívül a résztvevõk azt is megtárgyalják, hogy milyen szervezeti rendszerben mûködhetnek majd a megvalósuló fejlesztések. Ennek érdekében a már mûködõ TDM-eket kívánják bevonni a munkába, illetve újakat is szeretnének létrehozni. A turisztikai desztinációs menedzsmentek közremûködésével térségi szervezeteket alakítanak. Miután a nyolc országot képviselõ partnerek – az adottságaikat figyelembe véve – várhatóan hasonló elképzelésekkel érkeznek a bécsi találkozóra, az a cél, hogy a résztvevõk összehangolt fejlesztésekre tegyenek javaslatokat.
Dr. Dávid Lóránt azt is elmondta, hogy a Károly Róbert Fõiskola – a pályázat alapján támogatásként elnyert összesen háromszáz millió euróból – 100 ezer eurós támogatást vehet igénybe. A tavaly kezdõdött és 2014 októberében záruló projekt eddigi hazai elképzeléseinek ismertetésére egyébként a fõiskola szakemberei az elmúlt hónapokban több honi és nemzetközi konferenciát tartottak. Így Bécsben, Pozsonyban, Komárnóban és Komáromban, Szekszárdon és Székesfehérváron találkoztak a borászati, a gyógyászati és a kulturális élet illetékes képviselõivel, akiket tájékoztattak a Duna-menti térségek turizmust érintõ fejlesztési elképzelésekrõl. Ezekrõl egyébként a következõ idõszakban megvalósítási terveket készítenek, amelyeket felhasználva készülhetnek majd el az újdonságok.
Két projekt a haza turizmusért
Azt is megtudtuk, hogy a Danube Limes Brand Projekt kapcsolódik a gyöngyösi fõiskola által itthon képviselt másik európai uniós programhoz a Sagittariushoz, amely szintén EU-s támogatással valósul meg. Ez az épített, a természeti és a kulturális örökségek fenntartható védelmét és a rájuk alapozott vállalkozások fejlesztését irányozza elõ. Az ebben szerezett tapasztalatok pedig jó gyakorlatként szolgálhatnak majd a Duna-menti térségek fellendítéséhez is.
A két projekt hazai tapasztalatait legutóbb Veszprémben ismertették az érintettekkel. A szakmai munkában kiemelt szerepet kap a Dunai Limesnek, mint márkanévnek a kialakítása és népszerûsítése regionális, hazai és nemzetközi szinten egyaránt. Ez pedig kedvezõen járulhat hozzá a magyarországi turizmus fejlesztéséhez is. Vélemények szerint a Duna-menti Limes vonal hazánk és Európa egyik legjelentõsebb építészeti öröksége, amely olyan értéket képvisel, amelyet meg kell óvni. Így válhat minél szélesebb körben ismert és kedvelt turisztikai célponttá a jövõben.
Forrás:
Turizmus Online
http://www.turizmusonline.hu