Elvesztheti a tokaji borvidék a világörökség címet
Hatástanulmány készítését javasolja a Tokaji Világörökségi Egyesület, hogy kiderüljön, milyen következményekkel járna, ha nem épülne meg a világörökséghez tartozó tokaji borvidéket elkerülõ, újonnan megépítendõ 39-es számú fõút, közölte Tokaj független polgármestere, az egyesület elnöke szerdán az MTI-vel.
A történelmi borvidék településeinek lakói, közülük is leginkább a tokajiak úgy vélik: a településen keresztül vezetõ út az egyre növekvõ kamionforgalom okozta környezetszennyezõdés veszélybe sodorhatja a világörökség címet is, mondta Májer János.
Elviselhetetlen forgalom
A polgármester szerint a Szerencsen felépítendõ bioerõmû alapanyag-ellátásának biztosítása is megsokszorozhatja a közút amúgy is elviselhetetlen forgalmát. Az egyesület arra törekszik, hogy még ebben a kormányzati ciklusban megkezdõdjön a 39-es számú út építésének elõkészülete, a régészeti feltárás, az út nyomvonulatába esõ földterületek kisajátítása. Az európai uniós forrásból elkészített korábbi terv értelmében a 39-es számú fõút, – amely több hegyaljai települést tehermentesítene, Encstõl indulva Abaújszántót, Tállyát, Mádot, Tarcalt és Tokajt kikerülve – Tiszavasvári térségében csatlakozna az M3-as autópályához.
Az Országos Területrendezési Terv felülvizsgálatát végzõ VÁTI Kht. elképzelése azonban nem tartalmazza ezt a beruházást. A város azóta eljuttatta a tervezett 39-es út nyomvonaltervét a VÁTI-nak, a tervet támogatta a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Közgyûlés, valamint a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Kistérségek Egyeztetõ Fóruma is.
Hídlezárásra is készek
A hegyaljai város önkormányzata és az önkormányzathoz forduló civil szervezetek korábban kilátásba helyezték: számukra a tokaji Tisza-híd ideiglenes lezárása sem elképzelhetetlen, amennyiben nem valósul meg a világörökséghez tartozó borvidék központjának számító Tokaj városa, valamint Tarcal, Bodrogkeresztúr, Mád községek közúti tehermentesítése.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium illetékese korábban az MTI-vel azt közölte, a tárca nem zárkózik el attól, hogy ismételten megvizsgálja az elkerülõ út mûszaki megvalósításának lehetõségeit. Az ugyanakkor tény: a 2007 és 2013 közötti idõszakra vonatkozó Közlekedési Operatív Programban (Közop) valóban nem szerepel az említett elkerülõ út.
Májer János ezzel kapcsolatban úgy reagált, hogy elõször „a gazdasági tárca vezetõjétõl kértem – a települések lakói érdekében – személyes meghallgatást, de ezt a miniszter titkársága elutasította, majd Felsmann Balázs szakállamtitkárhoz irányítottak a titkárnõk”. Felsmann Balázs az egyeztetett idõpontot lemondta, aztán egy fõosztályvezetõhöz irányították, akivel viszont már õ nem látta értelmét a találkozónak, tette hozzá a polgármester
Felelõsség és jó szándék
„Ha a GKM-nek õszinte lenne a szándéka, hogy Tokaj vezetõjével találkozzon, akkor a tárca maga keresne alkalmat egy tokaji helyszíni egyeztetésre” – mondta. Májer János szerint a helyzet pikantériája, hogy a hegyaljai város önkormányzata már évekkel korábban elkészítette a jelenleg igénybe vett 38-as számú út engedélyes tervét, megszerezte az építési engedélyeket, és elkészítette a megvalósíthatósági tanulmányokat. „Ma ezek a dokumentumok a GKM polcain porosodnak”, mondta a polgármester, aki szerint azonnal indítható lenne az útépítés, ha a felelõs vezetõkbõl nem hiányozna a világörökségi területért érzett felelõsség és jó szándék.
Májer nem érti „kinek jó, ha az ország nem tudja lehívni a rendelkezésére szánt EU-s forrásokat, és kinek jó apátiában tartani azt a régiót, ahol a vigasságokból sokat profitálhatna az ország egy jobb és bevételt hozó útfejlesztés nyomán”.
Forrás:
Index
http://www.index.hu