Elveszett a borászok által befizetett milliárdos marketingpénz?
Mi folyik most az AMC (Agrár Marketing Centrum) körül?
A szõlészek borászok néhány év óta kötelezettek minden liter forgalomba hozott bor után, forgalomba hozatali járulékot befizetni. Ez az elsõ két évben 8 forint volt literenként, majd az idei évtõl kezdve, változás történt, az úgynevezett asztali és tájbor kategóriák után 5 forintot kell befizetni a forgalom után, a minõségi kategória után pedig 10 forintot.
Ez a befizetett összeg a törvény szerint két úton kerül felhasználásra, a befizetett összeg 40 százalékát az ellenõrzésre kell, hogy fordítsák, 60 százaléknak, pedig a bor marketing céljait kell, hogy megvalósítsa. Az utóbbi lehet országos program, vagy akár régiókra lebontott (mint például a Duna-Borrégió) programokat is lehet szervezni egy visszaosztás alapján.
A probléma ott kezdõdött, amikor kiderült, hogy az agrár marketing pénzeket, amit például a bor forgalomba hozatali járulékból szedünk be, direktben nem lehet visszaosztani az erre a célra létrejött Bormarketing Kht-nak, illetve az érintett borvidékeknek, mert az UNIO egyes szabályai szerint, ez direkt mezõgazdasági támogatásnak minõsül, amit tiltanak.
Ezért kellett keresni egy un. akkreditív kifizetõ helyet. Magyarországnak két ilyen ügynöksége létezik, az MVH (Mezõgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal) és az AMC. Az volt a cél, hogy az AMC-n kell keresztülfolyatni azt a pénzt, amit a borászok befizettek. Ez már akkor is sántított, mert a létrehozott Bormarketing Kht nem kapott támogatást az AMC-tõl, ráadásul az AMC úgy gondolta, hogy saját jogon elvégzi a bormarketing kérdéseit. Ebbõl egy komoly konfliktus támadt a két szervezet között.
A vége az lett, hogy csõdeljárás lett, ami által a Bormarketing Kht tevékenységét gyakorlatilag befejezte.
Hová lett a pénz?
Egy bizonyos összeg lehívásra került még 2008-ban, viszont az eredeti célt, ami a bormarketing stratégia szervezeti és pénzügyi kialakítását fogalmazta meg nem sikerült elérni.
Sajnálatos módon azt látjuk, hogy a hazai forgalommal szemben, ami évente 3,2 hektoliter, csupán évi 1,7 millió hektoliter került számlázottan forgalomba. Ám még az ezután befizetett összeg is milliárdos nagyságrendû, viszont miután nem lett felhasználva, vélhetõen bele került a FVM büdzséjébe. Bár most kértem fel az illetékeseket az elszámolásra.
A Bormarketing Kht végtére is befejezte a tevékenységét, mi lesz az AMC-vel?
A szervezet jövõje még kérdéses, mert a Fellegi Tamás miniszterhez tartozó fejlesztési minisztérium is igényt mutat rá, amivel a vidékfejlesztési minisztérium most konkrétan nem ért egyet és szeretné, hogy az AMC maradjon nála.
Ennek az eldöntése vélhetõen a kormány kompetenciája, majd abban is döntés kell hozni, hogy a forgalomba hozatali díjat milyen módon kívánjuk felhasználni, ezt újból át kell futtatni egy akkreditív ügynökségen, vagy akár a hegyközségeken keresztül vissza lehetne juttatni az érintett területekre.
Forrás:
Hírös.index
http://hirosindex.hu