Elpárolog a bormarketing
Bizonytalan, hogy mikortól indul el az új magyar közösségi bormarketing. Az eredeti elképzelések szerint 2006-tól, a Magyar Bormarketing Kht. szervezné a nemzeti bormarketinget, csakhogy már március van és eddig az egyeztetéseken kívül sok minden nem történt. Igaz – mondta Horváth Csaba, a kht. egyik alapítójának, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának (HNT) fõtitkárhelyettese -, hogy a törvény megszületett és az összesen 1,5 milliárd forintra becsült, literenkénti nyolcforintos borjövedéket 2006-ban már nem a költségvetés kapná. Átalakították jövedéki marketing díjjá és így a pénz – részben – a szõlõ-bor ágazaté marad. A forgalomba hozatalkor fizetendõ járulék mintegy 60 százalékát közösségi marketingre költheti a Magyar Bormarketing Kht, a további 40 százalék az Országos Borminõsítõ Intézetet illeti meg. Ám nem készült el az új rendszert mûködését lehetõvé tevõ végrehajtási rendelet. Már március közepét írjuk, s eddig egyetlen fillér sem gyûlt az újonnan létrejött szervezet számlájára. A kormány elfelejtette az Európai Bizottság véleményét kikérni, s egyelõre úgy tûnik: az átalakított díj szedését, s felhasználást Brüsszelben tilalmas támogatásnak tekintik. A HNT véleménye szerint vagy a törvényt kell módosítani, vagy az EU jóváhagyását kell megszerezni.
A borászok azonban nem reménykedhetnek tehercsökkentésben: fizetniük kell a nyolc forintot minden hazánkban forgalomba hozott bor litere után. A járulékfizetési kötelezettség ráadásul 2007-tõl érinti az exportot is.
A 2007-2022 közötti idõszak nemzeti bormarketing stratégiájának alapelvei egyébként már elkészültek – erre a bevételre alapoznak. Szeretnék a hazai piacon a magyar bor hegemóniáját megõrizni. A hárommillió hektós piacon százezer hektoliteres import még nem jelentõs ellenfél, de hoszszabb távon, a diszkontboltok terjedésével egyre több, igen jó minõségû és olcsó importbor jelenhet meg.
A stratégia középpontjában a magyar borexport versenyképességének javítása áll. Itt van mit tenni, hiszen az elmúlt öt évben a német szállítások 20 százalékát elveszítették. Angliában a legnagyobb ellenfélnek az újvilági borok számítanak, hiszen piaci részesedésük tíz év alatt 4 százalékról 41-re növekedett. A növekvõ orosz és ukrán piacok is kínálhatnak esélyt a magyar borexportõröknek. Magyarország Kelet-Európában az elmúlt évtizedben súlyos vereséget szenvedett a román, bolgár, moldáv, olasz és spanyol borászoktól.
Forrás:
Népszabadság
http://www.nol.hu