Élmény kell a bor mellé: rendezvényen tarolhatnak a borászok
1988-ban még csak 20-at ittunk, jelenleg átlagosan 33 liter nedût iszunk meg egy fõre vetítve, sörbõl 75-öt. Az asztali borok aránya még mindig 40 százalék körüli, de az évente több mint 50 célirányos rendezvény jó hatással van a minõségi nedûk fogyasztására és megismertetésére.
„Idén a Balaton Soundot célozta meg hat pincészet, hogy a sörös fiatalok között marketingeljék a vöröset és a fehéret. A folyékony kenyér után a fröccs fogyott a leginkább, és meglepõ, de ismertek a borfajták a fesztiválozók körében” – számolt be a Hírszerzõnek Varga Bálint borász.
Sokat jelent a takarékosság
„Drága mulatság egy fesztiválos stand felállítása, egy nagyobb terület díja akár 500 ezer forint is lehet, és még nem számoltunk a reklámmal, a kóstolóval, a munkaerõvel”- folytatta Varga. „De megéri, mert például a zamárdi zenei õrületen hatszor nagyobb mennyiség fogyott, mint a Budai Borfesztiválon”- tette hozzá.
Rendezvénybõl van elég. 16. alkalommal folyik a nedû a jövõ héttõl a Zalai Borcégér – Keszthelyi Borünnepen. A résztvevõ 14 borház a Balatonmelléki borvidék és a tágabb környék nedûit, a gazdák hozzáértését tárja a közönség elé. Minden nyolcadik palack a magyar tenger környékérõl származik.
A Varga Pincészet – amely 2005-ben vált vezetõvé a palackos borok piacán – termékei között is megtalálhatóak a leghíresebb magyar borvidékek borai (Badacsony, Balaton, Tokaj, Eger, Sopron, Szekszárd). A legolcsóbb a 370 forintos Badacsonyi Olaszrizling, de Varga Bálint szerint hamarosan áremelkedés várható a borok piacán is. Most a fehérnél 500, a vörösnél 700 forint a lélektani határ, efölött már kevésbé választanak nedût az átlagvásárlók.
Csak úgy maradhatnak versenyben a pincészetek, ha takarékosan, nagyüzemben dolgozzák fel a szõlõt, leginkább már gépesített eljárásokkal.
A Varga Pincészetben 2 forintból kijön egy kilogramm gyümölcs feldolgozása, egy kisebb borásznál ez a költség eléri a 30 forintot.
Varga azt mondja, a betétdíjas palackokkal is sokat spórolhatnak. Egy új üveg ugyanis 40-50 forintba kerül, ha pedig újrahasznosítják a régit, amelynek 20 forint körüli az ára, a mosással együtt megúszható 4-5 forintból a plusz ráfordítás. A hazai forgalmuk 90 százalékát újrahasználható, betétdíjas csomagolásban árusítják.
Évente 120 millió borosüvegre van szükség Magyarországon, ennek 75 százaléka visszaváltható palack. Ezt növelni kell, és a palackhiány nem okozhat gondot – vélik a szakemberek. A hiány oka az, hogy a hazai öblösüvegpiac mélyponton van, bekebelezték a kisebbeket a nyugati nagycégek, amelyek viszont nem gyártanak elegendõ üveget, ennek pedig európai méretekben is árfelhajthatása lehet – állítják a szakemberek.
Élõ marketing a balatoni boroknak
Egy gondos, mindenre odafigyelõ vendéglátó hölgy ért a borokhoz is, az otthoni étkezésnél, az ünnepek alkalmával és az ajándékvásárlásnál is felismeri a minõséget. A Balatoni Borbarát Hölgyek Egyesülete 1999-ben alakult, a közel 30 keszthelyi és környéki településrõl érkezett 40 tagja a borkultúra népszerûsítésére áldozza szabadidejét.
Nádler Józsefné, az egyesület elnöke lapunknak elmondta, hogy borbarát hölgy úgy lehet egy jelentkezõbõl, ha egy évig aktívan részt vesz a civil szervezõdés munkájában és borismereti kurzusokra jár. A tagok között találunk tanárt, étteremtulajdonost és fogorvost is.
Évente számos rendezvényt tartanak, ahol a legfontosabb cél a kultúrált borfogyasztási szokások elterjesztése, a szõlõtermesztéshez és borászathoz tartozó tradicionális hagyományok felkutatása, a hagyományok ápolása.
A Magyar Bormarketing Kht. által kidolgozott Nemzeti Bormarketing Program megvalósítására a borászatok által a forgalomba hozott borok után fizetett literenkénti 8 forintokból származó járulékbevétel 60 százaléka nyújt fedezetet, ez közel 700 millió forint.
A közös marketing-tevékenység pályázatokon és közbeszerzéseken keresztül valósul meg. Az idei 132 millió forint nagyságú keretösszegre 22-bõl 21 borvidékrõl összesen 30 pályázat érkezett be. A Bormarketing Bizottság által végzett értékelést követõen az agrárminiszter dönt a nyertes pályázatokról.
Forrás:
Hírszerzõ
http://www.hirszerzo.hu