Egyre többször borral koccintunk pezsgõ helyett – ünnepi körkép
Jelenleg a forgalom 40 százaléka decemberben fogy el a boltok polcairól, de jelentõsen megnõtt a pezsgõ szerepe a húsvéti idõszakban is, valamint egyre többen fogyasztják hûsítõ nyári italként is – nyilatkozta Varga Bálint, a pincészet értékesítésért felelõs vezetõje.
Az év végi ünnepi idõszak értékesítését alapvetõen az importpezsgõk uralják, melyek ára gyakran megdöbbentõen alacsony, akár 200 forint alá is csökkenhet. Az olcsó importpezsgõk minõsége megkérdõjelezhetõ és alkoholtartalma is jóval alacsonyabb a magyar pezsgõknél.
A hazai készítésû pezsgõk alkoholtartalma jellemzõen 12-13 térfogatszázalék, ezzel szemben az import pezsgõknél ez 10 százalék is lehet, ami a magyar fogyasztók számára meglehetõsen szokatlan, mivel 10 százalékos alkoholtartalom még a magyar borok között sem fordul elõ.
A 2006-os behozatal meghaladta az 5 millió palackot, de a fogyasztók rossz tapasztalatai miatt, az olcsó importpezsgõk értékesítése várhatóan nem nõ tovább. A hazai pezsgõfogyasztás csökkenésének másik oka a magyar borok minõségének jelentõs javulása, melynek hatására egyre többen fogyasztanak ünnepi alkalmakkor bort.
Varga Bálint hozzátette: az édes pezsgõk a legnépszerûbbek, a fogyasztás kb. 70 százalékát teszik ki. 2002-ben az európai uniós szabályozás átvétele miatt változott a pezsgõk édesség szerinti besorolása. Megszûnt a félédes kategória, pontosabban 2002 óta a korábbi félédes kategóriába tartozó pezsgõket is félszárazként kell megjelölni. Ez megfelel annak a szemléletnek, melyet egy francia borász így fejezett ki egy Magyarországon megrendezett konferencián: „a fogyasztónak jogában áll, hogy ne tudjon mindent a borról és száraz borivó öntudattal igya kedvenc édes borát”, azaz a fogyasztók sokkal jobban szeretik „száraz” megjelöléssel fogyasztani az édes borokat és pezsgõket.
Forrás:
VG.hu
http://www.vg.hu