Egyesültek a soproni kékfrankosok
„A Soproni Kékfrankos Kft. 2010. március 9-tõl indítjuk útjára, hogy a klasszikus értelemben vett bor kis- és nagykereskedelmi tevékenység által a soproni borok piaci pozícióit erõsítsük és lehetõség szerint fejlesszük” – közölte a vállalkozás induló sajtótájékoztatóján Taschner Kurt borász, a Kft. ügyvezetõje. Összetartozásuk és közös szándékaik megerõsítéseképp a közel húsz alapító a rendezvényen ünnepélyes keretek között szindikátusi nyilatkozat írt alá, amelyben rögzítették legfõbb céljukat, hogy a Soproni borvidék borai minél több borkedvelõhöz jussanak el itthon és külföldön.
A cég különlegessége, hogy a nyereségorientált vállalkozás tulajdonosai nonprofit szervezetek: a Bormarketing Mûhely Nonprofit Kft. és a Soproni Borút Egyesület. E közel egy évtizede mûködõ civil szervezetek közös érdeke a Soproni borvidék és borászatainak fejlõdése, a soproni borok piacának megtartása és bõvítése, valamint a helyi borturizmus fellendítése. A Soproni Kékfrankos Kft. mindezidáig példanélküli mivoltát hazánkban az adja, hogy a fentebb felsorolt tulajdonos szervezetek révén szinte valamennyi soproni borászat a Kft. tulajdonosaként jelenik meg, ezért közösségi borkereskedés a Kft. „Aki a Soproni Kékfrankos Kft-tõl vásárol, gyakorlatilag közvetlenül a termelõtõl szerzi be borait” – mondta Jandl Kálmán borász, ügyvezetõ. „Ez a vitathatatlan versenyelõny, amelyet terveink szerint minél jobban igyekszünk majd kihasználni a jövõben” – tette hozzá Jandl Kálmán. A Kft. kisebbségi tulajdonosa a Bormarketing Mûhely Nonprofit Kft. közel 10 éve végez közösségi bormarketing tevékenységet a borvidéken, számos akció és rendezvény fûzõdik a nevükhöz, többek között immáron több mint öt éve szervezik a Kékfrankos Nyár programsorozatot, amely több mint 15.000 borkedvelõt vonz évente a Soproni borvidékre.
A tulajdonosi várakozások szerint a vállalkozás két éven belül akár „termõre is fordulhat”, azaz üzleti eredményt is realizálhat. Az üzleti életben megszokottól eltérõ módon azonban, a Soproni Kékfrankos Kft. esetében az eredmény kizárólag a tulajdonosok egyetértésével közösségi célra fordítható a borvidék, a soproni borászatok és boraik érdekében. Közösségi célként fogható fel a helyi rendezvények támogatása, a közösségi kommunikációs kampányok a hazai, vagy külföldi lapokban, a borturizmus fellendítését célzó akciók, de akár a fõvárosban rendezett soproni fesztivál is. „A Soproni Kékfrankos Kft. küldetése éppen ezért kettõs: a hagyományos értelemben vett borkereskedelmi tevékenységek mellett a marketing és PR-munka jelentõsége is kiemelkedõ” – jelentette ki Rigler Zsolt ügyvezetõ. „A piacon jelenleg mûködõ borkereskedõ cégekkel törekszünk felvenni a kapcsolatot, munkájuk segítése információval, borral, pincelátogatási és tanulási lehetõséggel szintén feladatunk – éppen ezért nem klasszikus értelemben véve leszünk versenytársak a piacon” – tette hozzá.
A Soproni Kékfrankos Kft. tevékenységének kiegészítõ jellegû feladatai közé tartozik, hogy minél több olyan bor-viszonteladással foglalkozó véleményformáló kereskedõ és vendéglátós szakembert, sommelier-t, szakírót utaztasson be a borvidékre, akik mindennapi munkájuk során gyakran találkozhatnak a soproni borokkal. „Meggyõzõdésünk, hogy egy-egy soproni bortúrát követõen alapvetõen megváltozik az emberek Soproni borvidékrõl és borairól alkotott képe, az esetleges elõítéletek elillannak. Az élmények okozta kötõdés pedig várakozásaink szerint éppen hosszú távú céljaink elérését segítheti, mert véleményünk szerint a hazai éttermek borlapjairól nem hiányozhat a méltán világhírû tokaji aszú mellõl a soproni kékfrankos sem” – mondta Szabó Borbála, az újdonsült Soproni Kékfrankos Kft. kereskedelmi vezetõje.
A Kft. induló szortimentjében 15 soproni pincészet 28 kiváló bora szerepel, a szép és igen sokarcú (!) kékfrankos mellett a könnyû üde fehérboroktól a rosékon és nagy vörösborokon át kései szüretelésû desszert bor is megtalálható. A portfólió összeállításánál fõ szempont volt, hogy a pincészetek a borvidékre különösen jellemzõ tételeikkel jelenjenek meg oly módon, hogy minden borkategóriában képviseltesse magát a fehértõl a vörösborokig, a száraztól az édes ízekig.
A Soproni Kékfrankos Kft. kínálatában a borok mellett kizárólag soproni illetõségû, a borhoz és a gasztronómiához köthetõ partnercégek termékei lesznek megtalálhatók a jövõben. A Kft. indulásakor már hivatalos viszonteladó partnere a Csonka és Fiai Kft-nek, a világszínvonalú Trendglass hõálló üvegáruk gyártójának és a Stölzle-Lausitz GmbH. kristálypoharak kizárólagos hazai importõrének. Hosszú távon terveink szerint helyi termelõk lekvárjával, szalámival, csokoládéval és más különleges gasztronómiához köthetõ termékekkel bõvül majd a Kft. kínálata.
A Soproni Kékfrankos Kft. által képviselt borászatok, a szindikátusi nyilatkozat aláírói
Ákos Borászat
Bormarketing Mûhely Nonprofit Kft.
Fényes Pincészet
Ferenczy Attila
Ferenczy Pincze
Gangl Borászat
Hermann Pince
Horváth Imre (Pálos Pince)
Iváncsics Pincészet
Jandl Pincészet
Lõvér Pince
Luka Pincészet
Pfneiszl Pincészet
Roll Pincészet
Sterlik Pince
Töltl Pincészet
Taschner Bor- és Pezsgõház
Vincellér-Ház
Vinex Borászat
Weninger Pincészet
Oklevél
Alulírott Soproni Borászatok aláírásunkkal erõsítjük meg összefogásunkat, amelynek eredményeképp megalapítottuk Magyarország elsõ közösségi borkereskedését, a Soproni Kékfrankos Kft-t. Borkereskedõ vállalkozásunk küldetése, hogy a soproni borok jó hírnevét öregbítve klasszikus kis- és nagykereskedelmi tevékenységet folytasson. Célunk, hogy a Soproni borvidék borai minél több borkedvelõhöz eljussanak itthon és külföldön. Alapszerzõdésünk értelmében a Soproni Kékfrankos Kft. mûködése során keletkezõ eredményt közösségi célokra tervezzük felhasználni, a Soproni borvidék és borászatainak fejlõdése érdekében.
Viribus unitis!
A Soproni Kékfrankos Kft. vezetõsége
Jandl Kálmán ügyvezetõ, a Soproni Borút Egyesület elnöke (Jandl Pincészet)
Rigler Zsolt ügyvezetõ, a Bormarketing Mûhely Nonprofit Kft. ügyvezetõje
Taschner Kurt ügyvezetõ, a Soproni Borút Egyesület titkára (Taschner Bor- és Pezsgõház)