Csökken a francia borexport
Az elmúlt évben a francia export értéke 9,31 milliárd euró volt, amely a 2007-es esztendõ eredményeihez képest kismértékû, 0,3%-os csökkenést mutatott. Ugyanakkor hozzá kell tenni azt, hogy a 2007-es esztendõ különösképpen sikeres volt, mert 2006-hoz képest rekord mértékkel, 7%-kal emelkedett a borexportból származó bevétel szintje. „A francia külkereskedelemi mérlegben e gyöngyszem mindenesetre továbbra is a 2. legjelentõsebb exporttételt jelenti, a repülõgépek kivitelét követõen. A borexportból származó bevétel összege 182 db Airbus értékével egyenértékû.” – fogalmaz Claude de Jouvencel, a Francia Bor- és Szeszesital Exportõrök Szövetségének (FEVS) elnöke.
Természetesen a tendencia termékenként változik, tehát a statisztikák megtévesztõek is lehetnek. E szerint, a borok külföldi értékesítése, érték alapon számítva 4,7%-kal emelkedett, elérve így a 4,36 milliárd eurós szintet (ugyanakkor mennyiségi alapon vizsgálva az export 10,5%-kal, 131 millió eladott borrekesszel csökkent). Az értéknövekedés a 2005-ös bordeaux-i nemes borok elsõ félévi kiszállításával magyarázható. Ezeket a borokat igen magas áron sikerült értékesíteni. Az asztali borok kivitele is emelkedett 7%-kal, amely elsõsorban a kínai kereslet növekedésének köszönhetõ. Ugyanakkor bizonyos borok esetében a kivitel mértékének csökkenését regisztrálták (burgundiai -11,7%, beaujolais -9,4%, val de loire -9,3%, stb.)
Ami a pezsgõt illeti, az elmúlt évben nem sikerült újabb rekordot felállítani, hanem éppen ellenkezõleg az export 6,3%-kal csökkent és így az export értéke csak 2,21 milliárd euró körül alakult. A brit eladások, – a francia pezsgõk legnagyobb felvevõpiaca -, 11%-kal csökkentek. Az USA-ban, amely a második legnagyobb exportpiac, az értékesítés mértéke 20%-kal esett vissza.
Még a szeszesitalok termelõi életét is megkeserítette a gazdasági krízis. Tavaly eladásaik mértéke, értékalapon számítva, 3,5%-kal csökkent, értéke 2,55 milliárd euró volt. A csökkenés leginkább a konyakok kivitelének visszaeséséhez köthetõ. Miután éveken keresztül folyamatosan emelkedett ennek a terméknek a külföldi értékesítése (95%-át adják a külföldi piacok a konyak piacának), a múlt évben érték alapon vizsgálva 2%-kal csökkent a kivitel (összesen 1,6 millió euró). „2008. elején nagyon erõteljes mértékben növekedett a külföldi kereslet. A gazdasági krízis hatásait elsõként 2008. októberében kezdte éreztetni, amelynek következtében az amerikai és európai piaci kereslet visszaesett. De a legnagyobb problémát az orosz piac likviditási gondjai jelentik.” – pontosít Jean-Marc Olivier, a Konyakfõzõk Szakszervezetének elnöke.
Mindent egybevetve, az USA maradt továbbra is Franciaország legjelentõsebb kereskedelmi partnere, 1,73 milliárd eurós francia exporttal. De az eladások, a gazdasági krízis, és az USA dollár gyenge árfolyama miatt, 12,8%-kal csökkentek. Nagy-Britannia, a második legnagyobb piac, már jobban ellenállt a krízisnek (-2,7%). Ezek az országok most igyekeznek kiüríteni tartalékaikat, amely várhatóan ez év elsõ félévében történik meg és ez valószínûleg rá is fogja nyomni a bélyegét a francia bor- és szeszesital ágazat 2009. évi eredményeire. „A 2008-as év utolsó negyedévében megfigyelt egyértelmû eredményromlás, nem volt más, mint a 2009-es év várható eredményeinek elõszele.” – véli Claude de Jouvencel.
A fentiekben leírtaktól függetlenül a Rhone-völgyi 3 legjelentõsebb borász-borkereskedõ-tulajdonos egyike fejleszt, és újabb szõlõterületeket vásárol Európában és Ausztráliában.
A Chapoutier Ház (Cõtes du Rhõne, Drõme megye, Dél-Kelet Franciaország) új 13000 m2-es üzemet épít (borkészítés, kiszerelés, stb.). A beruházás értéke eléri a 15 millió eurót és az új üzem mûködését ez év májusában kezdi meg. Az eddig használt üzemet 1,5 millió értékben átalakítják és az modern irodáknak, egy új pincének és egy oktatási központnak fog helyet adni.
Michel Chapoutier 1990. óta áll a cég élén, akinek sikerült egy kisebb fajta birodalmat kialakítania. 2008-ban az üzleti forgalom értéke 25 millió euró volt, a cég 133 fõt alkalmazott, és 5 millió üveg bort, a felét külföldön, értékesített. 1990-ben mindössze 600 ezer palack bort adott el a Ház.
Charpantier úr azonban komoly tárgyalásokat folytat Portugáliában és Ausztráliában, ahol elõre láthatólag kb. 6 millió euró értékben szeretne szõlõültetvényeket vásárolni. Ezzel együtt a Charpantier Ház tulajdonába közel 1000 ha szõlõ kerülne, amelynek fele Ausztráliában, egy negyede Franciaországban, egy másik negyede pedig Portugáliában lenne található.
A cég tervei között szerepel az, hogy évente az alkalmazottak számát 5-10 fõvel bõvíti, így 2011-ben már közel 150 fõvel dolgozhatnak. 2009. február 1-tõl elsõ ízben ügyvezetõ igazgatója is van a cégnek, Frédéric Zeimett személyében, aki korábban dolgozott a „Moet & Chandon”-nak és a „Vranken Pommery Monopole”-nak. Feladata lesz többek között az, hogy segítsen új, jó minõségû szõlõt termõ ültetvények megvásárlásában, megfelelõ marketing- és kereskedelmi stratégia kidolgozásában és a Drõme márkanév felfuttatásában.
Forrás:
AgrárHírek
http://www.agrarhirek.hu