Búcsú a boros hungarikumoktól?
A pénz beszél, a kutya ugat. A mondás a hazai borvidékeken is érvényesül. Szembetûnõ ez a dél-dunántúli borrégiónkban – A villányi, a mecsekaljai, a szekszárdi és a tolnai borvidékeken -, ahol a különleges klíma a kékszõlõk és a vörösborok izgalmas világával kényezteti a térség lakóit. Közte a kedvelt és évszázados hagyományokkal bíró kékoportóval és a kadarkával.
Igen ám, de amint azt Parragi Ferenc, az FVM Baranya Megyei Földmûvelésügyi Hivatalának szakfelügyelõje jelezte, a szõlõtelepítések az elmúlt öv évben a régiónkban azt mutatják, hogy e régi fajtáktól elfordultak és világfajtákat telepítenek a szõlõsgazdák. Jellemzõ módon messze megelõz minden fajtát a cabernet sauvignon, a cabernet franc és a merlot, felfelé jön a pinot noir. Minden borok közt is a vörösborok vezetnek, így a kékszõlõ-telepítések adják az elmúlt öt évben telepített szõlõmennyiség több mint kilencven százalékát. Nos, a szakember szerint az európai piac így érkezett hozzánk, s a kereslet törvényei formálják a hegyoldalakat. A külhoni fogyasztó a számára is ismert fajtákat keresi a boltok polcain, így nincs mit tenni, a kedvében kell járni. Parragi Ferenc szerint a világfajták felé fordulás láncreakcióját a húzó borászaink indították el, a nagyok. Azok, akik elõszõr jutottak olyan helyzetbe, hogy kiléphettek a nemzetközi porondra. Mivel költségeiket, munkájukat más nem fedezné, az egyetlen járható utat választották. A kicsik pedig õket követik, hiszen termékeik továbbértékesítésére így van esély.
Dr. Lisicza István mecsekaljai borvidéki titkár szerint a magyar szõlõfajták nagy része – így a kadarka, a juhfark és a cirfandli – meglehetõsen kézimunka-igényes, miközben termelésük kockázatos. Így aztán csak különlegességként, szívük vezérelve foglalkoznak velük a termelõk. Hozzáállásuk érthetõ. Másrészt a nemzetközi trendek is azt mutatják, hogy még jó ideig a \”világborok\” fogják uralni a nemzetközi piacot.
A \”mi lesz a hungarikumokkal\” kérdésre tehát mindenki azonos választ ad. Vezetõ borászaink szerint esetleg árukapcsolással vihetõk határon kívülre. Többen pedig abban reménykednek, hogy néhány éven belül sikerül a marketingre is áldozni, némi állami támogatással
Forrás:
Dunántúli Napló
http://www.dunantulinaplo.hu