Borszerda – a jóra szomjazóknak
[tn_2_bal.jpg]A Magyar Bormarketing Kht. idén elõször rendezi meg a „Borszerdát”, az immár hagyományossá vált Torkos Csütörtök mintájára. A Borszerdára a Nemzeti Bormarketing Program keretében kerül sor, 2009. április 29-én.
Az akcióhoz csatlakozott éttermekben és vendéglátóhelyeken a Borszerdán egész nap, minden ’à la carte’ kínálatban szereplõ magyar bor és pezsgõ 50 százalékos kedvezménnyel rendelhetõ. Ezenkívül minden fõétel mellé egy pohár grátisz jár a ház borából. A csatlakozás feltétele az eseményt megelõzõ héten használt ’ à la carte’ itallap (borlap) megtartása és az 50 százalékos kedvezmény megadása minden magyar borra és pezsgõre. Külön erre az alkalomra készített „Borszerda borlappal”, azaz szûkített borsorral nem lehet részt venni az akcióban.
Az esemény kiemelten fontos a magyar bor fogyasztásának ösztönzése szempontjából – mondta el Szabó Borbála, a Magyar Bormarketing Kht. belföldi programmenedzsere, aki hozzátette: az akció célja, hogy a mértékletes, minõségi borfogyasztás növekedjen, elsõsorban a gasztronómiában.
A WSET Nemzetközi Borakadémia tapasztalata szerint a magyarok számára az étteremben történõ italválasztásnál az ár a leglényegesebb szempont. Az emberek az étteremben az italon igyekeznek spórolni – mondta el az intézet igazgatója, Sinkó Krisztina. Egy éttermi étkezésnek a bor is ugyanolyan fontos része, mint az étel: nem az kérdés, hogy igyunk-e valamit, hanem az, hogy milyen bort válasszunk. Itthon arra kell felhívni a fogyasztók figyelmét, hogy az ételek legmegfelelõbb kísérõje a bor, és hogy – persze a pénztárca függvényében – ne féljenek kísérletezni – mondta Sinkó Krisztina.
Éppen ezt igyekszünk elõsegíteni a Borszerda akcióval, amelynek sikere reményeink szerint a Torkos Csütörtökéhez lesz fogható – tette hozzá Szabó Borbála. A Borszerda kommunikációs partnere a Magyar Turizmus Zrt.; az eseményhez borkereskedõk, taxi- és pótsofõrtársaságok és a METRO áruházlánc is csatlakozik. A regisztrált éttermek listája és az eseménnyel kapcsolatos minden további információ elérhetõ az esemény folyamatosan frissülõ honlapján.
Kapcsolódó weboldal
A Magyar Bormarketing Kht.
A Közösségi Bormarketing Stratégia és az ahhoz kapcsolódó éves akcióprogramok megvalósítása a Magyar Bormarketing Kht. feladata és felelõssége. A szakmai szervezetek által létrehozott nonprofit marketingmenedzsment-vállalkozás a stratégia megvalósításához szükséges erõforrásokat részben önerõbõl, részben pedig együttmûködésein keresztül kívánja biztosítani.
Az önerõt a bortörvény által elõírt, a hazai árutermelõ borászok által megfizetendõ 8Ft/liter forgalombahozatali járulék bevételébõl közösségi bormarketing-célokra elkülönített forrás képezi (bormarketing-elõirányzat), amely a 2008. évi bevételek alapján mintegy évi 750 millió Ft-ra becsülhetõ.
Ehhez adódnak hozzá a Földmûvelésügyi és Vidékfejlesztési tárca tulajdonában lévõ Agrármarketing Centrum (AMC), valamint a Magyar Turizmus Zrt. és a Gazdasági Minisztérium külkereskedelem-fejlesztéssel foglalkozó szervezete, az ITD Hungary által borturizmusra, illetve borexportra fordított promóciós források, amelyek becsült összértéke 2009-ben 100-150 millió Ft.
Az alábbi ábra szemlélteti a járulékbevételbõl képzõdõ bormarketing-elõirányzat tervezett felhasználásának struktúráját.
[tn_3_kozep.jpg]
A fenti ábra és a becsült 2009. évi járulékbevételek alapján a 2009. évi költségvetés az alábbiak szerint alakul.
[tn_4_kozep.jpg]
A stratégia és a különbözõ programok megvalósításával kapcsolatos feladatokat a Kht. és stratégiai partnerei, valamint pályázati úton, illetve közbeszerzéseken keresztül kiválasztott professzionális vállalkozások hajtják végre.
A kiszervezés (pályáztatás, közbeszerzés) legitim és hatékony lebonyolításáért az agrárminiszter döntés-elõkészítõ szerve, a Bormarketing Bizottság felel. A 7 fõbõl álló szakértõi bizottságba 6 fõt a Bormarketing Kht., egy fõt pedig a miniszter jelöl. Mivel a forgalombahozatali járulék jelenleg az FVM adójellegû bevétele, a bormarketing-irányzatból történõ kifizetések állami támogatásnak minõsülnek. Mindezek miatt a pályáztatással és közbeszereztetéssel kapcsolatos adminisztratív feladatok (hivatalos megjelentetés, szerzõdéskötés, pénzügyi tranzakciók), valamint a pénzügyi ellenõrzés az Agrármarketing Centrum feladata.
A Magyar Bormarketing Kht feladatai:
• marketingkutatás és piacelemzés,
• benchmarking: versenytársak figyelése,
• a stratégia és az aktuális éves akcióprogram megvalósításának irányítása,
• visszacsatolás és kommunikációs platformok biztosítása a befizetõ borászatok számára,
• a Bormarketing Bizottság munkájának segítése (szakmai elõkészítés),
• promóciós programok és marketingkommunikációs kampányok koordinációja,
• együttmûködések koordinációja,
• nyomon követés: szakmai ellenõrzés, forgalmi/kommunikációs hatás mérése,
• a Wines of Hungary közös márka menedzselése,
• a magyar borászatok egységes képviselete.