Borpiac: hosszú idõ után 2007-ben elõször csökkentek a háztartások beszerzései
A GfK Hungária háztartások fogyasztását folyamatosan mérõ Háztartáspanel adatai szerint csökkenõ fogyasztás és növekvõ átlagár jellemezte a magyar háztartások borvásárlásait 2007-ben. A vizsgálatok szerint hosszú idõ után elõször 2007-ben csökkent az otthoni fogyasztásra szánt borokból megvásárolt mennyiség. Míg 2004-ben 4, 2005-ben 5, 2006-ban 13 százalékkal növekedett az otthoni fogyasztás, addig a tavalyi évben 12 százalékos csökkenés volt tapasztalható. Ráadásul ez a mennyiségi csökkenés az értékbeli forgalom 6 százalékos visszaesésével párosult, aminek hátterében a borok literenkénti átlagárának tavaly éves szinten mért 6 százalékos növekedése áll.
Jó hír ugyanakkor, hogy nem csökkent a bort vásárlók száma – 100-ból 52 háztartás vásárolt 2006-ban és 2007-ben is valamilyen bort. A vásárlói kör azonban összességében kisebb mennyiségeket vásárolt, minek hátterében az húzódik meg, hogy a vásárlói kosarakba alkalmanként kevesebb bor került, de még inkább az, hogy aki vásárolt bort, az ritkábban tett így.
A borfogyasztás csökkenése összefüggésbe hozható a tavalyi év során mutatkozó csökkenõ reálbérekkel, az élelmiszerek és energiahordozók árának jelentõs drágulásával. Ennek betudható, hogy a tavalyi évben több élelmiszer kategóriát is a megvásárolt mennyiségek csökkenése jellemzett.
A bor kategóriában érdekes módon nem a legmagasabb árú, minõségi bor szegmensben történt a vásárlás jelentõsebb visszafogása, hanem a legalacsonyabb árszegmensbe tartozó, asztali boroknál. Ez utóbbi típusba tartozó borok átlagára 10 százalékos drágulást mutatott, ennek is köszönhetõ, hogy a vásárlók mintegy negyedével (25 százalékkal) fogyasztottak kevesebbet asztali borból.
Az egyes borszegmensek mennyiségi piacrészének változása, 2006 és 2007 viszonylatában (az adatok százalékban kifejezve) Forrás: GfK Hungária, Háztartáspanel
A háztartások a tavalyi évben átlagosan 421 forintos literenkénti áron vásárolhattak bort. Ez az átlagár 6,3 százalékkal volt magasabb az egy évvel korábban mért árnál. A minõségi borok literenkénti átlagára 614 forint, a tájboroké 369 forint, az asztali boroké pedig 243 forint volt. Az átlagár növekedése fõleg a táj-, illetve asztali borok kategóriájában mért átlagár növekedésének tulajdonítható, miközben a minõségi borok ára minimálisan a 2006-os árak alatt maradt.
A háztartások leggyakrabban továbbra is asztali bort vásároltak, de a kereslet egyre inkább eltolódik a magasabb minõségi kategóriák és így a magasabb ár felé. A piacot forgalmazott érték szerint vizsgálva már jelentõs eltérés mutatkozik az egyes szegmensek között: a minõségi borokból forgalmazott érték csaknem háromszor akkora, mint az asztali borok értékesítésébõl befolyó összeg.
A háztartások bort legnagyobb arányban továbbra is diszkontokban vásárolnak: ebben a csatornában fogy el a teljes mennyiség mintegy 31 százaléka, amely 1,4 százalékpontos növekedést jelent 2006-hoz képest. A hipermarketek borpiaci részesedése 28 százalékra emelkedett, amely jelentõs – 4,1 százalékpontos – teljesítményjavulást jelent az elõzõ évhez képest. A szupermarketek, a független kisboltok részesedése ugyanakkor csökkent 2007-ben.
Minõségi borokat többnyire hipermarketekben (35 százalékos részesedés) és diszkontokban (31 százalékos részesedés) vásároltak a fogyasztók, a tájborok esetében pedig ezek mellett számottevõ a termelõknél történõ beszerzések aránya is. Az asztali borok egyharmada diszkontokból került a háztartásokhoz, további 24 százalékot pedig hipermarketekben vásároltak meg. Az import borok esetében ez az arány eltolódni látszik: a beszerzések több mint nyolctizede diszkont üzletekben, vagy hipermarketekben került a háztartások bevásárlókosarába.
A kereskedelmi márkák nagyobb súlya a diszkontokra, a kisbolt láncokra, valamint a szupermarketekre jellemzõ. Arányuk az összesen megvásárolt bormennyiségbõl a diszkontokban 34 százalékkal, a kisbolt láncokban 22 százalékkal, a szupermarketekben pedig 18 százalékkal részesedett 2007-ben.
Az egyes értékesítési csatornák mennyiségi részesedése a hazai borpiacból (az adatok százalékban kifejezve) Forrás: GfK Hungária, Háztartáspanel
A felmérést a GfK Hungária Piackutató Intézet végezte.
Forrás:
Pénzcentrum
http://www.penzcentrum.hu