Bormarketing: nulla bázis
Az Országgyûlés ma szavaz a bor forgalombahozatali járulékáról szóló törvényjavaslathoz benyújtott módosító indítványokról, majd várhatóan két hét múlva magáról a törvényrõl. A tervezet szerint a Magyarország területén közfogyasztásra forgalomba hozott bor minden literje után nyolc forint forgalombahozatali járulékot kell fizetni. Az ilyen címen befolyó öszszeg 60 százalékát közösségi bormarketingprogramok kidolgozására és végrehajtására, az Európai Unió által meghirdetett borreklám- és -marketingprogramok nemzeti társfinanszírozására kell fordítani – olvasható a tervezetben. A fennmaradó összeg 40 százaléka pedig a borászati hatóságot illeti meg, amely azt ellenõrzésekre köteles fordítani.
A törvényhez több módosító javaslatot nyújtottak be. Kormánypárti képviselõk például szakképzésre és kutatásfejlesztés támogatására is lecsippentettek volna a bor népszerûsítése céljából a bortermelõk kezdeményezésére kivetett új járulékból befolyó összegekbõl. Font Sándor, a mezõgazdasági bizottság fideszes elnöke pedig azért nyújtott be módosító indítványt, mert szerinte olyan borászokkal is fizettetnék a járulékot, akik nem profitálhatnak a bor népszerûsítésére költött összegekbõl. Mint lapunknak mondta, azt az igazságtalan állapotot próbálta megszüntetni, hogy a tájjellegû és asztali borokra is a minõségi borokéval azonos járulékot vetnek ki, miközben nekik nem a marketing, hanem az árelõny jelentheti a versenyképességet. Ezért azt javasolta, hogy bortípustól függõen különböztessék meg a fizetendõ járulék mértékét. A képviselõ egyébként teljes mértékben támogatja a borok népszerûsítésének ügyét, csak az arra hivatott pénzeszközök begyûjtésének módjával nem ért egyet. Szerinte a járulékból befolyó, csaknem másfél milliárd forintos összeg önmagában is kevés, hiszen például Bulgária csak Angliában költ el ennyit borai ottani népszerûsítésére. Az Országgyûlés mezõgazdasági bizottsága egyébként egyetlen módosító indítványt sem támogatott, ezért várhatóan azok a hétfõi parlamenti szavazás során sem kapnak megfelelõ számú szavazatot.
Dicsérendõ és pozitív lépés volt a bor jövedéki adójának eltörlése, illetve ezt követõen a bortermelõk kezdeményezése, hogy marketingcélokra fizessenek literenként nyolc forint járulékot – mondta Kemendy László, a Magyar Szõlõ- és Bortermelõ Szövetség nemrég megválasztott elnöke, a Törley Pezsgõpincészet Kft. termelési és mûszaki igazgatója. Kifejtette: a gond az, hogy a politika immár több mint egy éve képtelen megalkotni a járulék beszedését és az abból befolyó összeg felhasználását szabályozó törvényt, most pedig elkezdték osztogatni a még be sem szedett pénzeket. Ezért – tette hozzá – jelenleg a legfontosabb az, hogy elkészüljön a végrehajtási rendelet, s elinduljon a befizetési folyamat, mert az már nem halasztható tovább.
A törvényi szabályozás hiánya miatt ugyanis az egy éve a bortermelõk és -kereskedõk által e járulékból befolyó összegek kezelésére létrehozott Bormarketing Kht.-nak lassan már mûködési gondokkal kell szembenéznie, mivel a végrehajtási rendelet hiányában lényegében vegetál. Azt követõen pedig, hogy a termelõk elkezdhetik befizetni a járulékot, még el lehet dönteni, akár régiós vagy borminõségi szempontból is differenciálni a befizetendõ összeget vagy annak felhasználási módját – mondta a szövetség elnöke. Rávilágított arra, hogy egyébként a bortermelõk által önként vállalt újfajta járulékból legfeljebb 1,2-1,5 milliárd forint folyhat be, aminek – a most parlementi szavazásra váró törvénytervezet szerint – csupán 60 százalékát költhetik az eredeti célra, vagyis a hazai borok népszerûsítésére. Ennek – fûzte hozzá – több tízszeresét költik el bormarketingre más uniós tagországok.
Forrás:
Magyar Nemzet Online
http://www.mno.hu