borkaland.hu
A Nemzeti Bormarketing Program keretében május 18-án elindult a Borkaland.hu, az elsõ átfogó hazai borturisztikai szolgáltatókat bemutató élményportál, amelynek célja a hazai borvidékek jellegzetes borainak, borászatainak és borturisztikai szolgáltatóinak rendszerezett, egységes szerkezetû bemutatása, és ezáltal a hazai borturizmus további népszerûsítése.
A Magyar Bormarketing Kht. által életre hívott és mûködtetett Borkaland.hu azonban több mint puszta katalógus, a portál kalandtervezõ szolgáltatása a látogatók egyedi igényei, preferenciái alapján személyre szabott bor-élménycsomagokat kínál, benne borkóstoló-, szállás-, étterem- és túraajánlóval. Az ideális borkaland könnyû és gyors kiválasztását a térképes megjelenítés és teljeskörû hazai eseménynaptár segíti.
A Borkaland június közepétõl tovább gazdagodik, ugyanis ekkortól válnak elérhetõvé azok a közösségi funkciók, amelyek segítségével a portál a hazai borbarátok és borkalandorok közösségének virtuális találkahelyévé válik. A regisztrált felhasználók a borkalandokon szerzett élményeiket szöveges és fényképes élménybeszámoló formájában is megoszthatják egymással, értékelhetik a pincéket, és fórumozhatnak.
A Borkaland portál elindulását és bevezetését az online kampány mellett, sajtó és óriásplakát megjelenések valamint egy praktikus Pesti Est különkiadvány is segíti.
A Borkaland portál együttmûködõ partnerei a Magyart Turizmus ZRt., a Magyar Borutak Szövetsége (MABOSZ) és a Nyitott Pincék Szövetsége.
A Magyar Bormarketing Kht.
A Közösség Bormarketing Stratégia és az ahhoz kapcsolódó éves akcióprogramok megvalósítása a Magyar Bormarketing Kht. feladata és felelõssége. A szakmai szervezetek által létrehozott non-profit marketing-menedzsment vállalkozás a stratégia megvalósításához szükséges erõforrásokat részben önerõbõl, részben pedig együttmûködésein keresztül kívánja biztosítani.
Az önerõt a bortörvény által elõírt, a hazai árutermelõ borászok által megfizetendõ 8Ft/liter forgalomba-hozatali járulék bevételébõl közösségi bormarketing célokra elkülönített forrás képezi (bormarketing elõirányzat), amely a 2008. évi bevételek alapján mintegy évi 750 millió Ft-ra becsülhetõ.
Ehhez adódnak hozzá a Földmûvelésügyi és Vidékfejlesztési tárca tulajdonában lévõ Agrármarketing Centrum (AMC), valamint a Magyar Turizmus Zrt. és a Gazdasági Minisztérium külkereskedelem-fejlesztéssel foglalkozó szervezete, az ITD Hungary által borturizmusra, illetve borexportra fordított promóciós források, amelyek becsült összértéke 2009-ben 100-150 millió Ft.
Az alábbi ábra szemlélteti a járulékbevételbõl képzõdõ bormarketing elõirányzat tervezett felhasználásának struktúráját.
[tn_2_kozep.jpg]
A fenti ábra és a becsült 2009. évi járulékbevételek alapján a 2009. évi költségvetés az alábbiak szerint alakul.
[tn_3_kozep.jpg]
A stratégia és a különbözõ programok megvalósításával kapcsolatos feladatokat a Kht. és stratégiai partnerei, valamint pályázati úton, illetve közbeszerzéseken keresztül kiválasztott professzionális vállalkozások hajtják végre.
A kiszervezés (pályáztatás, közbeszerzés) legitim és hatékony lebonyolításáért az agrárminiszter döntés-elõkészítõ szerve, a Bormarketing Bizottság felel. A 7 fõbõl álló szakértõi bizottságba 6 fõt a Magyar Bormarketing Kht., egy fõt pedig a földmûvelésügyi és vidékfejlesztési miniszter jelöl. Mivel a forgalomba-hozatali járulék jelenleg az FVM adójellegû bevétele, a bormarketing irányzatból történõ kifizetések állami támogatásnak minõsülnek. Mindezek miatt a pályáztatással és közbeszereztetéssel kapcsolatos adminisztratív feladatok (hivatalos megjelentetés, szerzõdéskötés, pénzügyi tranzakciók), valamint a pénzügyi ellenõrzés az Agrármarketing Centrum feladata.
A Magyar Bormarketing Kht feladatai:
• marketingkutatás és piacelemzés,
• benchmarking: versenytársak figyelése,
• a stratégia és az aktuális éves akcióprogram megvalósításának irányítása,
• visszacsatolás és kommunikációs platformok biztosítása a befizetõ borászatok számára,
• a Bormarketing Bizottság munkájának segítése (szakmai elõkészítés),
• promóciós programok és marketing-kommunikációs kampányok koordinációja,
• együttmûködések koordinációja,
• nyomon követés: szakmai ellenõrzés, forgalmi/kommunikációs hatás mérése,
• a Wines of Hungary közös márka menedzselése,
• a magyar borászatok egységes képviselete.