Az idén már nem lesz bormarketing
Az eddig történtek alapján biztosra veszem, hogy ebben az évben már nem jut forrás a bormarketingre – mondta az Indexnek Jásdi István, a Magyar Független Bortermelõk Szövetségének (Vindependent) elnöke. A csopaki borász szerint hiába hozakodtak elõ kezdeményezéseikkel rendszeresen, a földmûvelésügyi tárca ez év tavaszán már nem foglalkozott érdemben a témával. A vonatkozó törvénymódostást ugyan tavaly õsszel – több hibával, de – elfogadták, ám az indokolt korrekciókat nem hajtották végre, és nem született meg a vonatkozó végrehajtási rendelet sem.
Dékány András FVM szóvivõ kérdésünkre nem tagadta, hogy a rendelet véglegesítése a választások utánra marad, amit a borászok egy részrõl nem is bánnak – legalább fizetniük nem kell. A tavalyi egyeztetéseken lényegében abban állapodtak meg: a megszüntetendõ – literenként nyolcforintos – jövedéki adót úgy váltja ki az azonos mértékû forgalomba hozatali díj, hogy annak hatvan százaléka a kifejezetten ennek a kezelésére létrehozott Magyar Bormarketing Kht-hoz kerül, negyven százalékát pedig a borok minõségének vissza-ellenõrzésére fordíthatják.
Ígéretek voltak, a döntés elmaradt
A törvényhozó azonban legalább két hibát elkövetett. Mint arról már írtunk, egyrészt úgy rendelkezett, hogy a forgalomba hozatali díjat nem a tényleges eladások után, hanem az engedélyeztetési eljárással egyidejûleg kell leperkálniuk a termelõknek. Vagyis jóval azt megelõzõen kellett volna a kasszába tenniük a megfelelõ összegeket, hogy borukat ténylegesen értékesítették volna. A másik gikszer: az agrárkormányzat elfelejtette kifizetõhelyként akkreditáltatni a Bormarketing Kht-t az Európai Uniónál. Ezek után az FVM a befizetéseket az Agrár Marketing Centrumon folyatta volna keresztül. Ez általános kiakadást váltott ki, minthogy a szervezet – állították a borászok – sokszorosan bizonyította bormarketing iránti affinitásának perfektuózus hiányát.
Az egyébként szinte teljes ágazati konszenzus mellett létrehozott Bormarketing Kht képviseletében mindenesetre sûrûn szorgalmazták – különösen az egyik alapító Pannon Bormíves Céh, illetve a vele részben átfedésben lévõ Vindependent, amely egy témába vágó nyílt levelet is közzétett – törvény haladéktalan módosítását és a végrehajtási rendelet elkészítését, amire Gráf József miniszter többször ígéretet tett. Ez most már egy darabig bizonyosan nem valósul meg.
Pénz 2007-ben lesz, ha lesz
Jásdi úgy számol, legkorábban 2007-ben lesz pénz, amelybõl gazdálkodhatnak. Legalábbis amennyiben az új kormány megalakulásával felgyorsulnak az események. Ez egyszersmind azt is jelenti, egyelõre minden borász literenként nyolc forintot spórol, hiszen jövedéki adót már nem, forgalomba hozatali díjat még nem kell fizetnie. A Vindependentnél ettõl nem boldogok, mert úgy találják, minél elõbb érdemi marketingakciókat kellene indítani, egyszerre a magyar borkultúra színvonalának emelése és a hazai mennyiségi fogyasztás növelése végett.
Ennek jegyében rendeztek nemrégiben nagyszabású tanácskozást a hosszú távú borstratégiáról, a szakma csaknem valamennyi mérvadó szervezetének részvételével. Pénz ugyan nincs – azon források elköltésének mikéntjérõl és hogyanjáról tárgyaltak, amelyek hiányoznak -, de a témát muszáj napirenden tartani, magyarázta az Indexnek Jásdi István.
Forrás:
Index
http://www.index.hu