Amerikai üzletláncban debütál a Tokaji aszú
A tokaji borvidék legnagyobb, állami tulajdonú pincészete 2001-es évjáratú, díszdobozos csomagolású, 3 puttonyos aszút fog az áruházláncnak szállítani, évente 250 ezer palackot. Ez az Egyesült Államokba irányuló éves magyar borexport 10 százaléka.
A Costco – amely jelenleg nem forgalmaz magyar terméket – 2007-ben a világ vezetõ kiskereskedelmi lánca lett a minõségi borok forgalmazása terén, 2009-es árbevétele elérte a 71 milliárd dollárt.
Kiss István elmondta: a kereskedõháznak kétmilliós tétele van a 2001-es 3 puttonyos aszúból, ami el is fog fogyni. Késõbb évjáratot váltanak, annál is inkább, mert a 2001-es borokat más piacokra is szállítják. A pincészet – amelynek más borai is jelen vannak az Egyesült Államokban, de szinte elhanyagolható mennyiségben – arra fog törekedni, hogy az elkövetkezõ években bõvítse piacát, tárgyal például a Walmart üzletlánccal is. Azt mondta, a nagy távolság ellenére megéri a borok amerikai forgalmazása, mivel egy palackot az európaihoz képest kétszeres áron lehet értékesíteni, a Costco 15-20 dollárért fog kínálni egy fél literes palackot.
„Ez egyfajta reklám, egy kellõen jó termék ahhoz, hogy az amerikaiak általánosíthassanak és azt mondják, a magyar bor egy jó bor” – mondta, utalva arra, hogy a palackokat különleges, kimondottan Amerikának szánt díszcsomagolásban fogják szállítani. A hangsúly azon lesz, hogy egy nagy tradícióval rendelkezõ magyar bor érkezik az áruház polcaira. Véleménye szerint az aszúval teljes mértékben meg tudnak felelni az amerikaiak ízlésvilágának, akik köztudottan nagyon szeretik az édes ízeket.
„Nagy a felelõsségünk, hiszen reményeink szerint a mi boraink fogják megnyitni a kaput a többi magyar bor elõtt” – fogalmazott a Tokaj Kereskedõház Zrt. igazgatója.
Az Egyesült Államokba irányuló magyar mezõgazdasági export évente 35-38 millió dollár (ez 2009-ben, elsõsorban a válság miatt visszaesett 23-24 millió dollárra). Ezen belül a borexport 3,9 millió dollárt, mintegy 2,5 millió palack bort tett ki tavaly – mondta el az MTI-nek Tóth Attila washingtoni mezõgazdasági attasé, aki jelentõs sikernek nevezte, hogy egy ilyen nagy amerikai céghez be tudott kerülni egy magyar vállalat.
Forrás:
fn.hu
http://www.fn.hu