A világpiac bevételére készül a Tokaji bor
A Tokaji mint elsõ számú nemzeti márka megteremtése a célja annak az újonnan felálló tanácsadó szervezetnek, amely a legnevesebb tokaji borászok és marketingszakemberek részvételével kezdi meg munkáját. A Tokaj Kereskedõház Zrt. és a Tokaji Borvidék Hegyközségi Tanácsa közös kezdeményezésére létrejövõ testület 5 fõvel alakul meg. A testület tagjai: Winkler János, a Tokaj Kereskedõház Zrt. felügyelõbizottsági tagja; Molnár Péter, a Patrícius Borház birtokigazgatója; Kalocsai László, a Dereszla Pincészet birtokigazgatója; Mészáros László, a Disznókõ Szõlõbirtok birtokigazgatója; valamint Szepsy István, a Szepsy Pincészet tulajdonosa. Késõbb a testület munkájába további magyar és külföldi szakemberek kapcsolódnak be a tervek szerint.
„A testület összetétele is demonstrálja: a Tokaji Borvidéken közös a felismerés, hogy két alapvetõ feltétele van annak, hogy a tokaji borok igazán sikeressé válhassanak külföldön. Az egyik feltétel, hogy minden termelõ a minõségi termelésre álljon át. A másik, hogy ezzel párhuzamosan a tokaji borok egységes márkaként, az elsõ számú magyar nemzeti brandet képviselõ termékként jelenjenek meg a fogyasztók elõtt” – fejtette ki Tombor András, a Tokaj Kereskedõház Zrt. felügyelõbizottságának elnöke.
A teljes Tokaji Borvidék minõségi termelésre történõ átállását és megújulását célként kitûzõ társaság a külföldi márkaépítést azzal is segíteni kívánja, hogy szerzõdést kötött a nemetközi italpiac vezetõ márkatanácsadó cégei között jegyzett Claessens Internationallel. Francis Michael Claessenst, a társaság elnökét világszerte a brandépítés szaktekintélyeként ismerik az italszektorban. Munkásságát olyan prémium márkák imázsának megteremtése jelképezi, mint a legkiválóbb bordeaux-i vörös borok között jegyzett Petrus; vagy a legexkluzívabb pezsgõk között számon tartott Mumm és Perrier Jouet. Emellett olyan márkák piaci átpozícionálásában és sikeressé tételében mûködött közre, mint az Észak-Amerika legnagyobb borászati vállalataként ismert Gallo, vagy az egyik legnagyobb múlttal rendelkezõ olasz borászatként tevékenykedõ Antinori. Ugyancsak a Claessens International segítette a Chivas Regal, a Bombay Sapphire, a Bacardi és a Johnnie Walker márkák sikeressé tételét. „A Claessens International már a világ számos pontján igazolta, hogy a legösszetettebb márkaépítési problémákat is képes megoldani. Az eredmény pedig minden helyszínen az eladások gyors ütemû növekedésében volt mérhetõ” – hangsúlyozta Tombor András.
„A Claessens International nagy tapasztalatokkal rendelkezik a borágazatban. Így több országban számos borvidéket segítettünk már abban, hogy fel tudják tárni, és ki tudják használni tényleges piaci potenciáljukat. Munkánk során a klasszikus reklámtevékenységgel szemben az adott márka erõsségeinek reflektorfénybe állításával igyekszünk megszólítani a fogyasztókat” – fejtette ki Francis Michael Claessens, a Claessens International elnöke.
A Tokaj Kereskedõház Zrt.-nél szakértõi elemzéseket alapul véve azzal számolnak, hogy mintegy 5-7 évre van szükség ahhoz, hogy a Tokaji márka minden célpiacon ténylegesen ismertté váljon. A brandépítés sikere esetén a Tokaji Borvidéken a borágazatból származó jelenlegi évi mintegy 20 milliárd forintra becsült jövedelem tízéves távlatban 8-10-szeresére nõhet. Ezzel párhuzamosan a szõlõtermesztésbe ténylegesen bevont területek nagysága az évtized végére 5500-ról 7500 hektárra nõhet, és az ágazat a jelenlegi mintegy 5 ezer helyett 8-10 ezer munkahelyet tarthat fenn a borvidéken.
„A Tokaji márkanevet egész Magyarország jól ismeri. Azonban a célunk az, hogy a nemzetközi piacon is hasonló ismertséget érjünk el, a Tokaji Borvidék pedig a világ prémium borrégióinak szûk, exkluzív klubjához csatlakozhasson” – szögezte le Tombor András. A Tokaj Kereskedõház Zrt. felügyelõbizottságának elnöke hozzátette: a Tokaji márkanév elsõ számú nemzeti ikonként történõ megjelenítése a többi magyar borvidék borainak értékesítését is segíteni fogja. Ennek eredményeképpen a magyar borexport értéke az elõttünk álló évtizedben a kormányzati közlésekben szereplõ jelenlegi évi 75 millió dollárról a többszörösére nõhet, jótékony hatást gyakorolva az egész nemzetgazdaságra. Erre szolgálhat mintaként például Új-Zéland, ahol a szõlõ- és borágazat fejlõdése csak az utóbbi 20 évben gyorsult fel, ám a szigetországi borok zászlóshajójaként is emlegetett Sauvignon Blanc nemzetközi piaci sikerének köszönhetõen a borexport értéke tavaly már mintegy 1,2 milliárd dollár volt.
A Tokaj Kereskedõház Zrt.-rõl:
A Tokaj Kereskedõház Zrt. a Tokaji Borvidék legnagyobb borgazdasága, kulcsszereplõje. A Magyar Állam tulajdonában lévõ nemzeti pincészet, amely a 2002 óta az UNESCO Világörökség része címet is viselõ történelmi Tokaji Borvidék legnagyobb borászataként a magyar borászati tradíció õrzõje és védelmezõje. Tevékenysége elsõsorban a szõlõalapanyag termelésére és felvásárlására, borkészítésre és borértékesítésre, valamint borkóstoltatásra épül. A Tokaj Kereskedõház Zrt. 70 hektáros saját szõlõterülettel rendelkezik, emellett ugyanakkor több mint 1100 hektár területrõl, közel 2000 kistermelõtõl vásárol fel szõlõt. A fejlõdést mutatja, hogy idén októberben többmilliárd forint értékû beruházás indult el a társaság tolcsvai telephelyén, a pincészet hûthetõ tartályparkjának kiépítését, új palackozó üzemet, valamint az ehhez kapcsolódó infrastruktúra kialakítását célul kitûzve.
A Tokaji Borvidék Hegyközségi Tanácsáról:
A Tokaji Borvidék Hegyközségi Tanácsa 1995-ben jött létre azzal a céllal, hogy összehangolja és szakmailag felülvizsgálja a Tokaji Borvidékhez tartozó hegyközségek rendtartásait, rendszerezze adatszolgáltatásukat, valamint segítse és szervezze a gazdasági együttmûködést és a piacokhoz jutást. Emellett a testület intézi a borvidéki származás- és minõségvédelem ügyeit, eljárva a szõlõ- és borgazdálkodással kapcsolatos jogszabályok betartásának ellenõrzésében is. A Tokaji Borvidék összesen 27 települést foglal magába, amelyek nyolc hegyközségbe tömörülnek. A nyolc hegyközség: Bodrogkeresztúr-Bodrogkisfalud-Szegi, Mád, Olaszliszka, Rátka, Sárospatak, Tarcal, Tállya-Golop, Tolcsva-Erdõhorváti, amelyek összesen 16 küldöttel vesznek részt a Tokaji Borvidék Hegyközségi Tanácsának munkájában.