A magyar borok hatékony népszerûsítéséért újjáalakult a Bormarketing Bizottság
A bor forgalomba-hozatali járulék megfizetésének, kezelésének és felhasználásának szabályairól szóló rendeletmódosítás november 22-tõl lépett hatályba.
A jogszabály-módosítással a minisztérium célja, hogy felgyorsítsa a közösségi bormarketing források hatékony felhasználását, és a magyar bor piaci helyzetének megerõsítését.
A termelõk jelenleg marketing célokra kötelezõ járulékot fizetnek minden Magyarországon forgalomba hozott bor után. A minõségi boroknál ez az összeg literenként 10, egyéb esetekben 5 forint. Jogos tehát az a termelõi elvárás, hogy a befizetéseiket az állam eredményesen és hatékonyan használja fel.
Az elmúlt idõszakban azonban a borászati szakma megosztottsága és a szervezetek közötti megegyezés hiánya átgondolatlan döntésekhez és a közösségi bormarketing széthullásához vezetett.
Nyilvánvalóvá vált, hogy a mûködésképtelen helyzeten változtatni kell.
Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter ezért kezdeményezte a hatályos rendelet módosítását, melynek eredményeként egy új felépítésû Bormarketing Bizottság jött létre. A tagokat a miniszter nevezte ki borász- és marketing szakemberek közül.
A tárcavezetõ döntésével az állam fokozott felelõsséget vállal a források hatékony felhasználásáért.
A rendeletmódosítás értelmében átalakul az Agrármarketing Centrum /AMC/ és a Bormarketing Bizottság együttmûködése is. A 13 fõs testület munkájában részt vesz az AMC egy tagja is, aki a titkári teendõket látja el. Így az Agrármarketing Centrum nemcsak a végrehajtásért felel, hanem a döntéshozatalban, a javaslatok elõkészítésében is szerepet vállal.
Eddig a járulékokból befolyt összeg 5 százalékát mûködésre költötték el, az AMC belépésével ezt az összeget is a marketing programok finanszírozására lehet költeni.
A tárca azt szeretné, hogy az egyértelmû felelõsségi viszonyok megteremtésével a bortermelõk érzékeljék a kötelezõen befizetett járulékuk sikeres hasznosulását.
A rendeletmódosítással a többszereplõs, átláthatatlan rendszer leegyszerûsödik, a minisztérium arra törekszik, hogy eredményesebbé váljon és megújuljon a közösségi bormarketing.
A Bormarketing Bizottság tagjai:
1. Mészáros Péter marketing szakember
2. Csutorás Ferenc borász
3. Geönczeöl Attila marketing szakember
4. Klément György Zoltán borász
5. Dr. Simon Péter jogász, az AMC igazgatója
6. Tálas László borász
7. Csathó Pál marketing szakember
8. Kampósné W. Grácia marketing szakember
9. Rigler Zsolt marketing szakember
10.Marozsán Judit borász
11.Szepsy István borász
12.Ács Dóra marketing szakember
13.Farkas Zoltán marketing szakember
A tagok kinevezése 2010. december elsejétõl hatályos.
Forrás:
Vidékfejlesztési Minisztérium
http://vm.gov.hu/