A jó magyar boroknak új cégér kell
Összesen 34 termékleírás érkezett a Vidékfejlesztési Minisztériumba, 29 közülük a védett eredetû, 5 pedig a földrajzi jelzéssel ellátott termékkategóriába tartozik. Az új termékleírásokat 2011 végéig el kell juttatnunk az Európai Bizottságnak.
Az EU- borreformtól – így a borok termékleírásától is – mindenki azt várja, hogy az európai borszektor versenyképesebb legyen és piacszerûbben mûködjön – folytatta a miniszter. Magyarországnak az az érdeke, hogy a termékleírások jók legyenek, mert ezekkel tudjuk hagyományos borainkat megvédeni, és a nagy értékû földrajzi eredet-megjelöléseinket, így például Tokaj, Eger, Hajós, Villány, Sopron, Somló, és a többit piacon tartani, folyamatosan fejleszteni – zárta a gondolatsort Fazekas Sándor.
Az új kategóriák a fogyasztók jobb, egyszerûbb és átláthatóbb tájékoztatását szolgálják – mondta Feldman Zsolt agrárgazdaságért felelõs helyettes államtitkár, aki ismertette a három új termékkategóriát:
Oltalom alatt álló eredet-megjelöléssel ellátott bor (OEM)
Ebbe a kategóriába tartozhat a védett eredetû bor és a meghatározott termõhelyrõl származó bor is. Ezek minõségét és jellemzõit alapvetõen egy adott földrajzi környezet és az ahhoz kötött természeti tényezõk határozzák meg. Ez a bor csak a megnevezett földrajzi területen, az ott termett szõlõbõl készülhet.
Oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott bor (OFJ)
Ide a meghatározott termõhelyrõl származó minõségi bor és a tájbor kerülhet. Olyan különleges hírnévvel vagy egyéb jellemzõkkel rendelkezõ borok, amelyek a megjelölt földrajzi terülthez kapcsolhatók, és legalább 85 százalékban az ott termett szõlõbõl készültek. Elkészítését is az adott földrajzi területen kell elvégezni.
Földrajzi jelzés nélküli bor (FJN)
A borkategóriába az asztali bor, a tájbor, és az úgynevezett minõségi bor egyaránt bekerülhet. Ide tehát lényegében minden bor besorolható.
A magyar borok neve nem fog megváltozni, a palackok címkéin azonban helyet kapnak az új rendszernek megfelelõ információk. Ezek alapján visszakereshetõk azok a termékleírások, melyekbõl részletesen megismerhetõk az adott borhoz kötõdõ adatok – egészítette ki az ismertetõt Botos Ernõ Péter.
A termékleírások elkészítésének országos szintû koordinációját az Agrármarketing Centrum pályázatán nyertes Nemzeti Borakadémia Kft. végezte a 22 magyarországi borvidékkel együttmûködve – vette vissza a szót Fazekas Sándor miniszter. Elmondta, hogy a Nemzeti Borakadémia Kft. jelentõs szakmai segítséget adott az új rendszer megteremtésében.
A koncepció kedvez a hungarikumoknak, a hagyományainkhoz és a hazai termõhelyhez köthetõ borainknak, hiszen azok védelmét is jelentheti az új rendszer. Bízunk abban, hogy a világhírû magyar borok az új kategóriákban is éppen olyan sikeresek lesznek, mint a régiekben voltak. Változik a világ, a jó boroknak új cégér kell.
Fazekas Sándor megjegyezte: a magyar borok ismertségének elõmozdítására jó alkalom volt Magyarország soros uniós elnöksége, ugyanis az ezzel kapcsolatos rendezvényeken alkalom volt kínálni a kiváló minõségû magyar borokat. Hozzátette: az ez év második felében sorra kerülõ lengyel soros elnökség is magyar borokat kínál majd a hivatalos rendezvényeken.
Forrás:
Kormányzat – Vidékfejlesztési Minisztérium
http://www.kormany.hu