A jó bornak is kell cégér: indul a Duna borrégió 2011-es kampánya
Nehéz nem észrevenni, hogy a Duna borrégióban termelt borok egyre jobbak: frissességük, zamatosságuk mind szembetûnõbb. Az alföldi borok a mindennapok borai: könnyedek, kiváló szomjoltók, a hegyvidékieknél lágyabbak, viszonylag alacsony sav- és alkoholtartalmúak. Márpedig ez nem elhanyagolható elõny: ahogy világszerte, úgy Magyarországon is egyre keresettebbek a könnyebb borok. A Duna borrégióhoz tartozó borvidékek pincészetei a trenden belül egyre jobb ár-érték arányú borokat készítenek, ám a piaci megítélés nehezen szabadul a korábbi, nem éppen hízelgõ véleményektõl.
„El lehet felejteni a homoki bor negatív értelmezését, új imidzs épült ki az alföldi borok köré” – mondta Horkay András szakértõ, a Central European Wine Institute (CEWI) vezetõje a Duna borrégió borait bemutató borszemlén a budapesti Doblo Bor Bárban, annak a kampánynak a nyitányán, amelyet az Agrármarketing Centrum indít a régió borainak népszerûsítésére.
„Feljövõben a régió, és nagy hibát követ el az, aki nem vesz errõl tudomást, hiszen a most kitûnõ ár-érték arányú borok hamarosan följebb kapaszkodnak a polcokon” – vélekedik Frittmann János, a Duna borrégió egyik vezetõ borásza. Az elmúlt években szinte megszokottá vált, hogy a borrégióban meg-megcsillan néhány tehetség, ám sokan elsiklottak felette, hogy az itteni borvidékek nagy tömegben termelt és palackozott borai is egyre jobbá válnak, egyenletesen hozzák az otthoni és társasági fogyasztásra kiválóan alkalmas minõséget.
A régió borai jelenleg nyilvánvalóan alulpozicionáltak. Az Agrármarketing Centrum most induló, alföldi borokat népszerûsítõ országos kampánya ezért sokat segíthet a borvidékek pincészeteinek abban, hogy boraik az õket megilletõ helyre kerüljenek. „Rendkívül nagy, ám eddig jórészt kihasználatlan piaci lehetõség rejlik a régió boraiban” – mondta Simon Péter, az Agrármarketing Centrum igazgatója. A szakember szerint e lehetõségek kiaknázásához elsõ lépésben az szükséges, hogy növekedjen a régió borainak ismertsége, reflektorfénybe kerüljenek a „húzó” borok és készítõik.
A Duna borrégió kiváló pincészetei a kampány nyitórendezvényén, a Doblóban megrendezett borszemlén mutatták be csúcsboraikat. A rendezvényen a régió jelentõsebb borkészítõi közül felvonult a Font Pincészet, a Gedeon Pincészet, a Sümegi Pincészet, a Koch Borászat, az Anna Borászat, valamint a Szõke Pincészet és a Frittmann Borászat. A kampányhoz csatlakozó kiskereskedések személyesen találkozhattak a borrégióhoz tartozó három borvidék (Kunsági, Hajós–Bajai, Csongrádi) idei versenyeinek díjazottjaival. A rendezvényen megismerhették a legkiválóbb borokat, és természetesen rendelhettek is, vagy akár akciós válogatást is összeállíthattak. A résztvevõk 30-40 tételt teszteltek, e felhozatalon belül többségben voltak a fehérborok, de a szakmai közönség megismerhette a legjobb rozé- és vörösborokat is.
Az Agrármarketing Centrum kampánya több lábon áll: egy fesztiválokon megjelenõ roadshow, egy kiskereskedõi akció és jelentõs médiakampány erõsíti az alföldi borok helyzetét a hazai piacon. A kampány eseményeit az érdeklõdõk nyomon követhetik az interneten a www.alfoldibor.hu címen, valamint a facebook „alföldi bor” oldalán is. A kampány része az a július elsején induló, az értékesítõ helyeken belüli eszközökkel operáló egyhónapos BTL-akció is, amelyhez minden olyan borkiskereskedés, borszaküzlet csatlakozhat, amelyik vállalja, hogy 2011. július 1. és 31. között az alföldi borok kampányára külön is felhívja vásárlói figyelmét. Július folyamán országos citylight-kampány, valamint az internetes és nyomtatott sajtóban elhelyezett hirdetések tájékozatják a fogyasztókat az alföldi borokról.
Az alföldi borok népszerûsítését célzó kampány nem várt, de nagyon hatékony, az ország határain bõven túlmutató támogatást kapott a napokban azzal, hogy alföldi borokat szolgáltak fel a kínai kormányfõ budapesti látogatása alatt rendezett nemzetközi gazdasági konferencia fogadásán.